--
,
| |
Gamle
overfartssteder ved Glomma
Bildetekst: En av dagens overfartssteder, Fossum
bru, tatt i bruk i 1961 (Foto: Kjell Karlsen)
Forskjellige kart viser at det var flere overfartssteder
ved Glomma, til både Spydeberg og Skiptvet. Jacob Nicolaj Wilse og
førstearkivar ved Riksarkivet, Jørgen H. Martinsen, har markert overfart 7
steder, men på kart og i folketradisjonen finner vi 4 til, – et litt
nedenfor Mørkfoss, et ved Elvestad, et ved Vamma og et ved Lindhol.
I tradisjonen heter det at enkelte steder kunne man vade
over elva, og i følge Wilses beskrivelse av elva høres det ikke usannsynlig
ut. Han hevder at elva i blant var veldig lita: … bredden av Glomma er
uliige her overalt, fra 20 til 500 alen. Han sier også at elva var på
det smaleste i februar. Han mener
sannsynligvis bredden av elva på strekningen mellom Askim og
Spydeberg. 20 alen er 12½ meter, og det er langt fra
den Glomma vi kjenner i dag.
At elva i blant har vært så lita at det har vært mulig å
vade over, som enkelte historier beretter, benektes av noen, men bekreftes
av mange lokale historier. Beretninger fra andre steder i Glommavassdraget
bekrefter også lita elv og vademuligheter.
Jeg var en gang sammen med sangeren Peder Alhaug på
domkirkeodden ved Hamar, og han fortalte da at ut for domkirkeodden hadde en
dykker funnet rester av brygger på en dybde av 7-8 meter. Bryggene var
senere datert til det 12. århundre. Om den dagens dybde på 7-8 meter var
normal vannstand, ble ikke nevnt. Hans historie ble senere bekreftet av en
offentlig guide fra Hamar. Senere ble det fortalt at en terskel ved
Minnesund, avsatt av breen i slutten av siste istid, til tider påvirker
vannivået i elvas videre løp nedover mot utløpet ved Fredrikstad.
I min barndom var jeg en del på mine tippoldeforeldres
gård østre Skipperud i Skiptvet. Jeg husker at når vi lekte blant beitende
kuer på den tørrlagte Skipperudmoa, så vi i blant at folk rodde i renna.
Selv ved normal vannstand var elva noen steder grunn. I min
barndom var jeg i blant med Krabben til Sarpsborg, og jeg husker at enkelte
steder virvlet propellen opp leire fra bunnen.
Arnt Svartedahl, som hadde hele sitt yrkesaktive liv på
Glomma, bekrefter båttrafikk i renna. Han hadde sett folk rodde i renna, og
han berettet at gamle folk husket at det i blant var så lite vann selv i
renna, at man så bare hatten på den som rodde der. Han fortalte også at det
var ei klopp over renna der den passerte mellom Glende i Skiptvet og
Furuholmen i Varteig. Når storelva lå tørr, kunne man altså gå tørrskodd fra
Skiptvet til Varteig.
At elvebunnen i blant var tørrlagt, og at det rant vann
bare i renna, blir bekreftet også av Roman Krusinski. Han forteller at da
han holeslettet på Snekkerhytta i Vidnes, ble det snakk om vannstanden i
Glomma, og en eldre Vidneskar fortalte da at det i blant hadde vært så lite
vann i elva at man rodde i renna.
Mellom Sketvestranda og Valdisholmøya var det tidligere
så grunt at tømmeret i blant satte seg fast i elvebunnen. En kar som jobbet
noen år i fløtinga, fortalte at det var så mye problemer med dette, at
elvebunnen til slutt måtte sprenges ned. Det betyr at det ved lavvann
sannsynligvis var mulig å vade fra Sketvestranda til øya, og det forklarer
kanskje navnet på en liten plass på Sketvesia. Plassen het «Blokkhuset», og
det er interessant at blokkhus er en gammel betegnelse på ytre forsvarsverk.
Hadde man kanskje behov for et ytre forsvarsverk til borgen, som skulle
hindre angrep til fots over elva?
I 1225 var
Arnbjørn Jonsson i Tønsberg for å slå ned et opprør, og etter at oppdraget
var fullført, vendte han tilbake til Valdisholm, forteller Snorre. Var det
kanskje ved Blokkhuset Arnbjørn tok seg over til borgen på øya? Fulgte han
Grønsundveien fra Moss, kunne han straks etter Skiptvet kirke ta inn på
gårdsveien til Store-Tveter og fortsette i stien gjennom skogen i retning
Dalby, Ski og Onstad, og derfra fortsette til stedet hvor Blokkhuset lå,
rett overfor Valdisholm. Det er en mye kortere vei til Lindhol og øya, enn
over Grønsund til Lindhol.
Arvid Lilleng, som vokste opp i Grønsundområdet, hadde
hørt av gamle folk at det var vadet over «Gåseva»ved Grønsund, og Oscar Thon
fortalte til sin sønn Kåre, at et sagn i Skiptvet forteller at da Jutulen i
Eidsberg hentet stein i Sketve til byggingen av Eidsberg kirke, gikk han
over «Gåseva» ved Grønsund. Selv om dette er et sagn, og at det virker lite
trolig at stein til Eidsbergkirken ble hentet i nabobygda, forteller sagnet
at muligheten av å gå over elva ved Grønsund var tilstede i folks
forestillingsverden. I sin bok «Bustadnavn i Østfold» bekrefter kanskje også
Kåre Holt
(professor ved tidligere institutt for namnegransking ved Universitetet i
Oslo og den fremste kjenner av stedsnavn i Østfold)
muligheten til å vade over i Grønsund ved lav vannstand. Han
skriver at forleddet i navnet Grønsund kan bety «ikke dyp». Kanskje grunt,
kanskje med vademulighet?
Karl Lauritzen på Liverudangen i Skiptvet har hørt
fortalt at det i gamle dager var mulig på tørr elvebunn å gå over til Os.
Hvordan renna ble passert, visste han ikke, men tenkte seg at det kanskje lå
en båt der.
I folketradisjonen er det nevnt vadesteder også i Askim.
Helge Rustad på Rustad ved Fossumbrua fortalte at ved lavvann hadde han gått
på steiner på elvebunnen over til Spydeberg. Helge Skjolden på Vrangen i
Heli fortalte det samme om overgang fra Vrangen i Heli til Askim. Han hadde
også gått på steiner på elvebunnen. Skjoldens historie blir bekreftet av
Andreas Oraug. En mann på Haltorp i Heli fortalte at i blant var elva nesten
tørrlagt mellom Helisiden og Kykkelsrud, men han hadde ikke hørt fortalt noe
om overgang over den nesten tørrlagte elva.
En gammel tradisjon i Langli i Skiptvet, beretter at det
ved lavvann var mulig å gå over elva i strykene ovenfor Vammafossen. Noen
kart synes å bekrefte det. Ett kart er spesielt interessant fordi det viser
ei lita øy i strykene, i en eventuell ferdselslinje mellom veien ned til
elva på Askimsiden, og veien ned til elva på Skiptvetsiden.
På en del gamle kart er overfartssteder markert, eller
antydet ved at veier på begge sider av elva stopper mot hverandre ved
elvebredden .
|
Udatert kart: Vei fra Bovim til elva – vei fra
Langnes til elva. |
|
Udatert kart: Vei fra Bovim til elva (mot
Langnestangen) |
|
Kart 1865: Vei fra Vammeli til strykene ovenfor
Vammafossen. Veien fortsetter på andre siden av elva, i Skiptvet. Ei lita
øy i strykene. |
|
Kart etter 1857: Markert overfart ved Kastet.
Vei Bovim – Langnes. Markert overfart.
Markert overfart Sando (Wilsund).
Markert overfart Sundby.
Markert overfart ned for Sand.
Vei fra Vrangen i Spydeberg ned til elva, og markert overfart på skrå over
til Kastdalen.
To markerte overfarter ned for Vammeli.
Vei fra Vammeli til strykene ovenfor Vammafossen. Markert overfart til
Skiptvet. |
|
Udatert kart: Vei til elva fra Vammeli – på den andre
siden vei til Svae i Skiptvet. |
|
Udatert kart: Vei fra Elvestad til elva. |
|
|
|
Wilses kart: |
|
Markert overfart mellom Skråperud i Spydeberg og
Wittenberg i Trøgstad.
Markert overfart ved Kastet.
Markert overfart ved Onstadsund.
Markert overfart ved Langnes.
Markert overfart mellom Sando og Wilsund.
Markert overfart ved Sundby.
Markert overfart ved Vammeli. |
Førstearkivar Jørgen H. Martinsen ved Riksarkivet har
på sitt kart markert samme overfartssteder som Wilse. Sannsynligvis har han
kopiert Wilses kart.
|
Udatert kart: Vei fra Vammeli til strykene ovenfor
Vammafossen. Markert overfart gjennom strykene. |
|
Kart etter 1857: Vei fra Askim prestegård, over
Gudim, til elvebredden på Langnestangen.
Markert overfart ved Onstadsund. |
|
Kart datert 1850-1860: Vei fra Vammeli til strykene
ovenfor Vammafossen. |
|
Udatert kart: Vei fra Lindhoel til elva, litt
nedenfor Valdisholm – på motsatt side av elva vei til Stadås i Skiptvet.
|
Tilbake til begynnelsen
Lindholveien
Litt nedenfor Valdisholm endte ved
elevbredden en avgrening av Lindholveien, som begynte ved Onstadsund og
fortsatte til Lekum. Ved Lindhol er det på kart markert vei ned til elva,
og på Skiptvetsiden vei fra elva til Staås, men overfart er ikke markert.
Petter Rustad fortalte da han var vel 90 år, at det ved Lindhol
hadde vært overfart til Skiptvet. Johnny Bergersen har bekreftet
overfartsstedet.
Vei ned til elva er ikke noe bevis for overfart. En slik vei kan være for
tømmerslipp alene, men muligheten må holdes åpen for begge alternativer:
både overfart og tømmerslipp.
I museumsområdet i Askim er det fortsatt igjen en rest av
Lindholveien. Veien fortsetter i veien til Ivar Ruis villa, videre i veien
til bygdetunet, og ender i Museumsveien. På andre siden av Museumsveien
fortsetter en sti i den gamle veitraseen.
Vamma
En gammel tradisjon i Skiptvet
beretter at før kraftstasjonen i Vamma ble bygd var det ved lavvann mulig å
vade over elva i strykene ovenfor Vammafossen. At det var mulig å ta seg
over elva synes bekreftet av flere gamle kart som har vei fra Vammeli til
elva. På Schibtvetske Comp: Districts kart fra 1805 er det vei fra Vammeli
til litt ovenfor fossen, med godt markert overfart til Skiptvet. På flere
andre kart er det også markert vei fra Vammeli ned til elva, uten markering
av overfart og fortsettelse av veien i Skiptvet, men på et kart fra
1850-1860 er det vei fra Vammeli til litt ovenfor fossen, uten markering av
overfart, men markert fortsettelse av veien i Skiptvet.
Vammeli
Overfartsstedet til Skiptvet ved
Vammeli har vi bekreftet i en rettssak fra 1773. Rettssaken var forlangt av
fergemannen ved Grønsund mot Rasmus og Sjøfar Kastdalen for at de hadde
tillagt seg flåte og med denne oversetter reisende til skade for
sundeieren ved Grønsund. Han forlangte flåten ødelagt, og at fergetrafikken
opphørte. Motparten hevdet under rettssaken at det fra gammelt hadde vært
vanlig at hvis noen kom og ville over til den andre siden, ble de tatt med,
og at på Vammeli fra gammelt hadde vært flåte til slikt. I dommen heter det
at Askimbøndene fikk beholde sin flåte: Hvorfor for Rætt afsiges, at
disse gaarder u-behindret af Grønsund maa have deres flaade til Egen Nytte
og andres Tieniste som den Kand behøves.
Langnes
Det er heller ikke til Langnes
knyttet noen tradisjonsberetninger om overfart, men både Wilse og Jørgen H.
Marthinsen har markert overfartssted ved Langnestangen. En hypotetisk gjennomfartsåre fra
Lekum, over Skjørten/Vammeli, forbi bronsealderrøysene på Glomvikåsen og nær
bygdeborgen på Romsåsen, sannsynliggjør en overfart i Langnesområdet, og
ferdsel opp til Hovin og videre innover mot Osloområdet. Spesielt
interessant er det at bygdeborger som ikke lå bortgjemt i ødemarka, lå til
ferdselsårer, og at bronsealderrøysene ble lagt med sikt til ferdselsårer.
Interessant er også at hulveibiten i Kråkåsen ligger i en slik tenkt trasé,
og at den gamle veien fra Rom til Langnes passerer mellom to gravhauger.
Gravhauger ble ofte lagt til trafikkert ferdselsåre for at de døde, som ble
regnet som sosialt nærværende, skulle kunne følge med på ferdselen, og bli
hedret av dem som passerte.
Overfartsmarkeringene på kart er
litt syd for spissen på tangen, men steinleggingen ut for spissen på tangen,
er også spennende i overfartssammenheng. De ligger i retning Saksebøløya,
som korter inn avstanden over til Spydeberglandet.
På elvebunnen er det en rekke lave steinlegginger, men det er bare noen få nær strandkanten som i dag er
synlige. Arkeologene har ikke funnet noen forklaring
på dem, og Ivar Rui, som en gang undersøkte noen av haugene, fant ingen
fornminner som kunne knyttes til dem. Det eneste man visstnok vet om slike
steinlegginger i vann, er at ved senkning av Isesjøen på 1800-tallet ble det
funnet tilsvarende steinlegginger. De ble datert til jernalder.
På Jutulen, litt nord for
Langnestangen er det noen tilsvarende runde steinlegginger, minst 30 i alt.
Feltet har samme karakter som feltet ved Langnestangen, og som ved
Langnestangen er det heller ikke for disse funnet noen forklaring. Det er
imidlertid interessant at steinleggingene på Jutulen kanskje kan knyttes til
overfartsstedet Onstadsund, og da er det mulig at også steinleggingene ved
Langnestangen ligger til et overfartssted.
Det er hevdet at elva er for brei
mellom Langnestangen og Hovinlandet til at det kan ha vært noen overfart der
i oldtiden. Det er litt for lettvint. Flere tradisjoner beretter om lav
vannstand i elva i tidligere tider, kanskje i blant så lav at det ved
Langnes kanskje gikk vann bare i renna. Kanskje man, som mellom Furuholmen i
Varteig og Glende i Skiptvet, klarte seg med ei klopp over renna?
Vi kan heller ikke uten videre overse Magnus Lagabøters
Landslov som påbød at alle sund i elver og innsjøer skulle være organiserte
for transport av folk og utstyr fra den ene siden til den andre. Vi vet at
stokkbåter er brukt i Norge i minst 6000 år. Lå det kanskje en båt eller ei
flåte ved overfartsstedet? (Steinleggingene ble registrert av
UiO i 1966.)
Tilbake til begynnelsen
Sundby
Johan Glomvik bekreftet overfart ved
Sundby, ned for Glomvik. Han fortalte også at en vei fra Glomvik ned til
Sundby ble kalt Hølveien. Navnet skal sikkert tolkes som Hulveien, og
hulvei var det, hevdet Glomvik. Dypt nedslitt, med preg av sterk trafikk
gjennom mange år. Sogneprest Wilse og førstearkivar ved Riksarkivet Jørgen
H. Martinsen har også markert overfart ved Sundby
Wilsund
Det blir hevdet av forståsegpåere at
det aldri har vært mulig å ta seg over ved Wilsund fordi strømmen er for
stri der. Men vi bør vel tro Wilse når han sier at det på hans tid
(1700-tallet) var overfart over Wilsund. Gikk det mye vann i elva var det
umulig å ta seg over, sier Wilse, men ved liten vannføring var det mulig.
Når man fra Askim tok seg over i båt rodde man på grunn av den sterke
strømmen først et stykke på skrå oppover elva, mot strømmen, for så å la
båten drive med strømmen inn i Vilsundbukta, slik Wilse har markert
overfarten på kartet.
Jørgen H. Martinsen har en
hypotetisk bronsealder/jernalder ferdselsåre fra grense-traktene til et
overfartssted i nærheten av bygdeborgen, sannsynligvis Wilsund, men
ferdselsåren kan ha passert over elva på to overfartssteder: over Wilsund
til Spydeberg prestegård og videre sydvestover mot fjordbygdene, og over
Langnes til Hovin, for fortsettelse nordvestover i retning Follo-Oslo.
I Askim endte Marthinsens vei over
Wilsund ved nedre Sando. Det var to husmannsplasser med dette navn, den ene
nede ved elva, og den andre litt opp i skogen, mot Myra. Fra Myhra til
nedre Sando er veien i behold, og på et kart fra 1799 finner vi veien
inntegnet fra nordre Rom til nedre Sando Nedre Sando er forsvunnet, men på
øvre Sando ligger grunnmuren igjen, ført opp av gråstein. Mange Askiminger
har vært innom øvre Sando i årenes løp, og nålevende bygdefolk er født der.
Siste bruker av øvre Sando var Fredolf Glans. Han overtok bruken av Sando i
1950, og drev bruket til 1961. Det ble da plantet til med skog, men Glans
fortsatte å bo på Sando til 1965.
Onstadsund
Kongeveien passerte Onstadsund og
det medførte mye trafikk. Veien ble også kalt Sundveien og Mellomriksveien.
Det siste navnet fikk den trolig etter Karl-Johans opprusting av veien i
tiden mellom 1818 og 1823. Det het at det da var farbar vei fra Leningrad
til Christiania, fortalte Thorstein Torp.
Det var mye klage over fergefarten.
Det ble klaget over alt for store lass på fergen, den lange ventetid,
fordrukne bønder på vei hjem fra byen og fulle fergemenn. Denne veien kom
også svenske ungdommer som søkte arbeid, og når skuronna nærmet seg kom ofte
mannfolk og kvinnfolk som tilbød sine tjenester som onnefolk. Det var da
ofte en mann og to kvinnfolk i følge, mannen med ljå og kvinnene med river.
Deres jobb var å slå kornet og rake sammen og ta vare på hvert kornbærende
strå, bøndene var nøye på det, og binde nek.
Både svenske og norske handelsmenn
fartet også etter kongeveien. Blant varene som ble fraktet til Norge var det
ofte svensk jern og spiker. Dette var populære og lettselgelige varer fordi
det svenske jernet var mye bedre enn det norske.
Kudrifter, både norske og svenske,
dro ofte over Onstadsund. Det var kanskje mest dyr for salg til slakt i
Christiania, men det var visstnok også drifter med livdyr. Driverne la opp
sine ruter slik at de var framme ved Huer i kveldstid. Der var det nemlig
gjestgiveri med alle rettigheter, og kve (innhegning) for oppbevaring av
dyrene natten over.
I 1800-årene var det skysstasjon med
ølsalg på en av Onstadgårdene, men den forsvant vel som følge av brua ved
Fossum.
Sundtrafikk med mange reisende som
overnattet på Huer førte naturligvis til forskjellige former for sosialt
samvær. Blant annet ble det ordnet danseplass, noen mener to danseplasser, i
området. Den ene av dem lå i Onstadskogen, og der var det ofte var
dansetilstelninger på kvelder og i helger, fortalte Torstein Torp. En gang
var det en spillemann med fele som spilte til dans, og da han hadde spilt en
stund var det en av de danseglade mannfolk som fant at spellemannen burde ha
litt betalt for jobben. Han gikk derfor rundt og samlet inn penger i en lue,
og da innsamlingen var slutt og spillemannen tok en pause, gikk han fram til
denne og rakte fram luen med pengene.
Spillemannen ville imidlertid ikke
ha noe for spillingen og sparket til lua så pengene for i alle retninger.
Tidlig neste morgen var en person fra en av gårdene i nærheten en tur i
området der danseplassen lå, og fikk der se spillemannens kone lå på alle
fire og samlet sammen pengene mannen kvelden før sa nei takk til.
Det var ikke bare fergetrafikk ved
sundet. Ved fergestranda var det også vaskeplass i klart rennende elvevann.
Når man skulle til elva og vaske tøy begynte forberedelsene til vasketuren
allerede hjemme på gården. Man tok grindene av høyvogna, lastet på
skittentøyet og kjørte til vaskestedet. Vel fremme rygget man vogna ut i
elva til det var passe vaskehøyde fra vognbunnen. Så stakk man to kjepper
mellom eikene på to av vognens hjul, en kjepp foran akselen og en kjepp bak
akselen. Da var man sikker på at vogna under vaskingen ikke gled bakover,
utover i elva, eller at hesten kunne dra den.
Samme tradisjon er kjent fra
Sanddyna, like nedenfor Fossumbrua. Og der var det ikke bare askimdamer som
vasket, vaskedamer kom også fra Spydeberg, er det fortalt.
Kastet
Wilse og Marthinsen har markert
overfart også ved Kastet. Overfart bekreftes også av folketradisjonen. Iver
Hvidsten forteller at det var mulig å komme over til den lille øya ut for
Kastet. Men han trodde djupålen gikk mellom øya og Spydeberg, og da var man
kanskje avhengig av båt eller flåte for å komme videre til Spydebergsiden av
elva. Det lå kanskje en båt eller ei lita flåte der?
Skråperud
Både Wilse og Marthinsen har markert
overfartssted mellom Wittenberg i Trøgstad og Skråtorp i Spydeberg. Det er
trolig samme sted som Wittebergbrua ble bygd senere – i slutten av
1840-årene. Wittenbergbrua var en tømmerkonstruksjon som forsvant sammen med
fire mann i en flom i 1850. Siden ble det montert en hengebru på stedet, og
en person i Spydeberg fortalte meg at han hadde gått over den brua.
Overfartsstedet mellom Wittenberg og
Skråperud er det siste Wilse og Marthinsen har markert mellom Vamma og
Øyeren. I folketradisjonen er det imidlertid ett overfartssted til før
Øyeren – ned for Flateby i Enebakk. Asbjørn Høie, som hadde sin mor fra
Flateby, fortalte at hun hadde nevnt et overfartssted ved elva i området.
Det er sannsynligvis dette overfartssted Christian
Fredrik henviser til under striden i Askim/Trøgstad-området i 1814 når han i
en ordre til oberst von Hegermann gjør obersten oppmerksom på at han
måtte passe på ved Mørkfoss slik at ikke de svenske soldatene tok seg over
elven ved vadestedet han har fått oppgitt var der. « … en Overgang
som ej allene kan passeres med Baade, men som endog til visse Tider skal
kunne gjennomvade,» skriver kongen.
Tilbake til begynnelsen
|
|