Lys ved liket
Skikken med bruk av lys ved dødsfall har sin
opprinnelse langt bak i tiden. Når en person var død skulle det våkes over
avdøde, og ved likvake brant det lys ved liket. Lyset, eller lysene, i blant
tre, ble satt på kistelokket, over den dødes bryst. I senere tid ble det i
bårehuset på gården, på hver sin side av kisten, plassert et
begravelsesskjold med et brennende lys. Skjoldene, lysene og lysstakene ble
kjøpt av avdødes familie, men det heter at man også malte nytt navn på
tidligere brukte skjold.
Ved overføringen av kisten fra hjemmet til kirken på begravelsesdagen, ble
lysene og skjoldene båret av to menn som gikk foran kisten. Man måtte passe
godt på at lysene ikke sluknet underveis. Hvis det skjedde, var det snart
gravferd igjen. Sluknet lyset til høyre, kom en mann til å dø, sluknet lyset
til venstre, var en kvinnes dager talte. Under seremonien i kirken sto
lysene og skjoldene igjen plassert på hver sin side av kisten. Etter
begravelsen ble lysene gitt som gave til kirken, og skjoldene hengt på en
vegg i koret eller sakristiet.
Symbolikken i begravelsesskjoldene er relatert til både liv og død. På
venstre side av skjoldet er det en ljå, dødens symbol, på høyre side et
liljeblad, livets symbol, og over skjoldet en hodeskalle med en krans rundt
hodet. Hodeskallen er også dødens symbol, men kransen,
seierskransen,symboliserer at døden er overvunnet og livet fortsetter i en
annen dimensjon.
Utformingen av begravelsesskjoldene synes å være inspirert av adelens
skjold, og plasseringen av skjoldene på en vegg i kirken etter begravelsen,
erstattet kanskje en tradisjon fra adelskapets tid, da det ved en adelsmanns
død var vanlig, at hans skjold ble hengt på en vegg i kirken.
Skjoldene ble masseprodusert av en
fabrikk i Oslo. Magna Aaser sier i sin bok «En gammel slekt fra Askim», at
Iver Torp var en mester i å lage slike skjold. Det er vel sannsynlig at hun
mente malingen, og det var vel derfor han fikk maling av begravelsesskjold
også i Hovin i Spydeberg.
I lysthuset fra Prestegården oppbevares noen rustne og bulkete
begravelsesskjold. Tre av skjoldene, to for H. P. Kristiansen, og ett for
Anton Andreassen Oraug, var ikke verre medfarne enn at de kunne restaureres.
Kristiansens skjold er i Kirkemuseet, og Oraugs skjold i Bygdemuseet.
Skjoldene ble restaurert av Arne Lystad i 2005.
H. P. Kristiansen er
sannsynlig identisk med Hans Petter Christiansen som ifølge Gårdshistorie
for Askim i 1863 kjøpte søndre Ihlen, bnr. 1, av Johan Larsen for 3500
spd. Ifølge Gårdshistorien døde han i 1901, som det også står skrevet på
skjoldet. I kirkeboken finner vi at en Hans Petter Kristiansen også døde i
1901, men selv om både fornavn og etternavn varierer i skrivemåte i
Gårdshistorie og Kirkebok, Petter og Peter, Christiansen og Kristiansen, er
det sannsynligvis samme person som nevnt. I følge Gårdshistorien var han
furer og aktiv politiker. 1878-83 var han medlem av formannskapet i Askim,
men var også engasjert i fylkespolitikken.
A. Oraugs fulle navn var Anton
Andreassen Oraug. Han var sønn av Andreas Jensen og Maren Johannesdatter på
Nedre Oraug. Anton ble gift med Ellen Andreasdatter på Haraldstad, og
overtok etter hennes fars død gården Haraldstad. Anton Oroug var ordfører i
Askim 1890–91 og 1896–97. Stortingsmann 1895–97.
Arne Lystad
Lysskjoldet som er gjengitt er restaurert av forfatteren – Arne Lystad