Ifølge
Tacitus var det ikke
templer og gudestøtter i oldtiden, man dyrket sine natur-guddommer i hellige
lunder. (Høyden som kalles Offeret er et typisk eksempel på en
slik lund).
Tidligere Riksantikvar Harry Fett hevder det samme: «Tidligst har guderne
hos oss været dyrket i innviede lunde, skoge på høider og vel også i
grotter», og legger til: «Den katolske kirke, der forstod at knytte gammelt
og nyt sammen, har visstnok ofte benyttet sig af gamle kultsteder til
kristelig bruk», for eksempel ved å legge kirken på kultstedet, eller nær
dette. (Slik som i Askim.) Dette var visstnok for å hindre gudedyrking i
smug på de gamle kultsteder, men vel så viktig var trolig at det gjennom
århundrer var opparbeidet tradisjon for at kultstedene var samlingsstedet
for et større eller mindre område, og derfor god politikk å legge kirken
der, eller i nærheten.
Men det er mer enn navnet
som indikerer at høyden mot Gudim var et sentralt, hellig sted for våre
forfedre langt bakover. I folketradisjonen het det at det en gang hadde vært
en ring med steiner på Offeret, men at de langt tilbake var fjernet.
Beretningen ble betraktet med skepsis, men i 1997 fant jeg en rest av
ringen, 5 steiner, lavt liggende i terrenget og overgrodd med mose og gress.
Tradisjonsberetningen var riktig.
Konservator Karl Kalhovd,
som var med på en befaring av Offeret i 1997, hevdet at det hadde vært 8
steiner i ringen, som hadde en diameter på 15 meter. En eldre dame i området
husket at det for lenge siden var ei røys i midten av ringen. Kanskje er det
en rest av et alter?
Sirkelen er trolig et hegn
rundt en hellig plass, en offerplass, og ifølge konservator Kalhovd kan den
i tillegg også omslutte en eller flere flatmarksgraver. Slike eksempler er
kjent fra andre steder i landet, sier han, og minnes en rik kvinnegrav som
ble funnet i en steinring.
Sirkelen er imidlertid mer
spennende enn et hegn rundt graver og offerplass. Med hjelp av Klaus
Landfald og Øivind Riseberg fra Teknisk etat, fikk jeg utført en nøyaktig
oppmåling av steinringen, og målingen viste at tre av de fem steinene ligger
med senter nøyaktig på en sirkel, mens de øvrige to ligger utenfor sirkelen,
den ene litt utenfor sirkelen, den andre med den ene siden inn til sirkelen.
Og ikke nok med det, senter på steinen med siden inn til sirkelen ligger på
en linje som trukket fra sirkelens sentrum peker mot soloppgang ved
sommersolverv, et viktig tidspunkt i hedensk tid.
Dette fornminne er datert
til keltertid, 500 f.Kr. – Kr.f., og steinenes plassering i forhold til
solen, forteller at ringen kanskje har sitt opphav i kelternes kultur og
religion. Harald Olsens beskrivelse av kelternes religion er i denne
sammenheng interessant: «Det begynte med naturhelligdommer, for eksempel på
høyder. Over tid skjer det en utvikling av de opprinnelige naturhelligdommer
som hellige steder. Det skjer som en markering av stedet som spesielt, for
eksempel med steiner. Det kunne være enkeltsteiner, grupper av steiner eller
steinsirkler, som sannsynligvis har tilknytning til soltilbedelse.»
Noen meter fra steinringen
finner vi nok et bevis på gammel bosetting i området. Dette fornminne var
tidligere av en arkeolog blitt registrert som rester etter tre
gravhauger.Jeg fant det tvilsomt, og fikk konservator Kalhovd til å se på
restene, og min mistanke om at dette var noe annet, ble bekreftet.
Dypt i terrenget ligger
rester av en stor røys fra bronsealder, fastslo han med sikkerhet. Det er
bare bunnlaget igjen, men opprinnelig var røysa ca. 15 meter i diameter og
1,5 – 3 meter høy. Den ble datert til eldre bronsealder, 1800/1500 - 1000
f.Kr.
Det er også registrert 10
gravhauger fra eldre jernalder på denne høyden, fra tiden mellom 500
f.Kr.-600 e.Kr. De fleste av haugene er meget små, og sannsynligvis fra
keltertid.