IMG 0977

Om morgenen lørdag 5. aug. kl 07.00 stilte 25 medlemmer og gjester opp på busstasjonen for å reise til Kongsberg Sølvgruver, besøke Kongsberg Kirke og besøke Bergverksmuseet. Dagen startet med gråvær og regn og vi kjørte Oslotunnelen og kom fram til sølvgruvene etter snaue 2 timer. Været viste seg fra en hyggelig side og det var oppholdsvær slik at vi fikk nyte vår medbrakte niste og kaffe/eplesaft ute i det fri. Kl. 09.45 gjorde vi oss klare til å smyge oss inn i trange gruvevogner for 10 min. tur inn i fjellet. For de som ikke hadde vært her før var dette å gå i gruvegangene og høre en meget dyktig guide fortelle og vise hvordan det var der inne en opplevelse. Vi var en gjeng godt voksne, og eldste mann på 97 stormet fram som den sprekeste av mange. Etter en og en halv time i mørke og 6 grader pluss kom vi fram i lyset igjen. Vår dyktige sjåfør kjørte oss deretter til Kongsberg kirke hvor vi fikk omvisning av en kunnskapsrik guide som kunne overraske oss med et kvarters orgelkonsert med komposisjoner fra 1500- tallet og fram til vår tid.

Historien om oppstarten av gruvene og kongen som bestemte hvor kirken skulle stå ble illustrert på gamlemåten med plansjer. I ett referat fra sommerturen blir det for mye stoff å skrive om her, så søk dere inn på Kongsberg Kirke og se detaljene der. Etter drøyt 1 time gikk turen 3 kvartaler til fots fram til restaurant Peckels resep hvor vi inntok et meget godt måltid med schnitzel m. kylling/svin, salat og persillepoteter og avsluttet med en dessert av Petit fours m. sjokoladeis og makroner. Vi valgte selv drikke til maten. Nå hadde vi nesten 2 timer igjen og de brukte vi på Bergverksmuseet som huset: Mynten. Skimuseet. Sølv-samlingene og Kongsberg våpen museet. Her igjen fikk en meget god guide som fortalte om sølvpokalene og Kongsbergknekken som visst nok hadde oppstått da Birger Rud etter hastig å ha latt vannet fikk «kammeraten» fast i glidelåsen. Nå gjensto bare hjemturen hvor turkomiteen hadde samlet en del spørsmål om dagens begivenheter og opplysninger. Quizen ble dyktig ledet av Per Fuglsang som også var medforfatter av spørsmålene sammen med undertegnede. Alle hadde fulgt godt med og ikke funnet feil i sine besvarelser og ble derfor belønnet med en pose TWIST på deling. Ved ankomst Askim busstasjon kl.19.00 var alle vel fornøyde med dagen og dro derfra hver til sitt.

Ole Røed

Referent og turleder.