Arne Lystad        En liten 1000-års-vandring      i sentrumshistorien

 Sentrumsområdet på 1700-tallet

Skisse over Askim sentrum på 1700 tallet

 

 

 

                              Skisse Askim sentrum 1800

 Så  vidt  man  vet  var  ingen  av  gårdene  på  kartet  delt  år  1000  e.Kr.  Den  første  deling  foregikk trolig i gammelnorsk tid,  1000 - 1349 e.Kr.
 De  to  eldste  fomminnene  på  Offeret,  røysa  fra  eldre  bronsealder,  og  steinringen  fra  keltertid, indikerer at det må ha vært en tidlig, ukjent gård i  dette området.  Både Gudim  og Askim er ryddet århundrer etter etableringen av de to fomminnene.


 Ved  tusenårsskiftet  måtte  den  gamle  hedenske  religion  vike  for  kristendommen,  men  ifølge  noen  forskere  skjedde  dette  kanskje  før  årtusenskiftet  i  Viken,  og  det  er  derfor   mulig  det  allerede  år  1000  var  en  misjonskirke  der  kirken  står  i  dag,  en  liten  privat  trekirke eller et gårdskapell, bygget av en av områdets bønder.  Om prestegården var der  år 1000 er  uklart.

Hvor ferdselsårene gikk på den tiden er usikkert,  men man mener at det foruten mellom  gårdene,  slik som skissert på kartet,  også var gjennomgående ferdselsårer.  Veier var det enda ikke på den tiden,  ferdselen foregikk etter stier som fortrinnsvis fulgte høydedrag i terrenget,  hvor det vanligvis var tørt.  Ferdselen foregikk til fots eller på hest,  og  skulle         man  frakte  med  seg  noe  ble  det  benyttet  kløv  eller  dragslep.  I  fallende  terreng  ble ridestiene  bygget  opp  på  den  ene  siden  for  å  utligne  terrengets  fall,  mens  stiene  for fottrafikk bare ble til  av trafikken, uten annet forarbeide enn noen steiner eller trestokker i  bløtt terreng og en klopp over bekk.

Over  Løken  og  Hov  er  stiplet  inn  Jørgen  H.  Martinsens  bronse/jemaldervei  fra  grensetraktene til et overfartsted ved Glomma. Denne kartskissen er laget på grunnlag av et noe utydelig kartutsnitt fta  1700-tallet. Plassene Vollene og Grinda var ryddet tidligere,  men er  ikke med på  kartutsnittet.  De  er  derfor plassert ca.  der  de  lå.  Det  samme  gjelder  veiene  forbi  disse  plassene.  Plassen  Kalvehagen  er  også  noe  usikker,  men  ifølge Gårdshistorie for Askim lå den vest for tunet på Løken nordre, på en hoie syd for senere Askim Sag og Høvleri. Veien mellom Tomerudområdet og Bilitt er  markert på forskjellige steder på de kartene jeg har hatt tilgang til. For dette kart er valgt en trasé, som sett i forhold til nyere kart, virker sannsynlig. 

                                                 Sentrum toner fram

                                                 Litt tidlig sentrumshistorie
Det er mye som tyder på at det området som senere ble Askimbyen ganske tidlig begynte  å tone fram  som bygdens  sentrum,  og med  kirkens plassering i  området  på  1000-tallet, har  vi  vel  en  nogenlunde  sikker  bekreftelse  på  at  i  folks  bevissthet  var  på  den  tiden  kirkeområdet  bygdens  sentrum.  Men  det  er  først  i  1852  det  området  som  senere  ble Askimbyen, for første gang blir offentlig omtalt som «bygdas sentrum». Det hadde da en tid vært  prat  om  at kommunen burde kjøpe  en  eiendom  «midt i  sognet»,  og  der  bygge  kommunebolig  med  plass  for  den  kommunale  virksomhet,  som  for  eksempel herredstyremøter  og  fast  skole.  I  1852  ble  saken  drøftet  i  herredsstyret,  og  det  ble  besluttet  å kjøpe  en  del  av nedre Henstad,  som  da var til  salgs.  Bruket  var  på  70  mål  dyrket  mark  og  noe  skog.  Hovedbygningen  ble  den  senere  Klokkergården,  som      fremdeles huser kommunal virksomhet.

Når den første handelsmann etablerte seg med  bosted og forretning i sentrumsområdet,  er  usikkert.  I  folketradisjonen  heter  det  at  første  handelsmann  i  Askimbyen  var  Ola
Kræmmer,  og at han holdt til i ei lita hytte i Prestegårdsskauen,  omtrent  der grusbanen  siden ble anlagt,  men sannsynligvis var dette en meget enkel virksomhet som trolig ikke        kan betegnes som handel fra fast utsalgssted.

Noen mener at sentrum kom med jernbanen i  1882,  men allerede fra tidlig i  1850-årene kan  vi  registrere  at  noe  var  på  gåhg  i  det  senere  sentrumsområdet.  Det  var  da  både skysstasjon  og  butikk  på  Bilitt,  byggingen  av  den  nye  hovedveien  gjennom  bygda,  chausseen  som  var  ferdig  1857,  førte  til  bygging  av  tre-fire  bolighus  i  Hoffskogen  (Skolegata),  og  fra  enten  1860  eller  1865  var  det  garveri  på  Grønvold  (Romietomta). Det er tydelig at den nye veien ga området et puff framover mot sentrumsdannelsen.


1873  kjøpte Johs Bergersen  eiendommen Holt  hvor han førte  opp Hångmanngården  og  begynte handel.  To år senere ble det bygget ny stue på Skoven (Bospareklubben),  1881
 begynte  Karl  Onstad  handel  i  Korsvold  (Guderudgården),  og  1882  bygget  Karl  og Thorvald Løken en forretningsgård på Stykken (Snackbaren).

 Under byggingen av jernbanen fra Oslo til  Sarpsborg,  Østre linje,  eller  Smaalensbanen,  som  den  også ble  kalt,  økte  ekspansjonen  i  sentrumsområdet,  og  i  de  nærmeste  årene etter at den var ferdig og tatt i bruk i  1882,  fortsatte utviklingen mot et tettsted,  mot en virkelig stasjonsby.

I  nærheten  av  stasjonen,  i  Stykkenområdet,  plasserte  A.C.Furuholmen  i  1883  en transportabel  tømmersag.  Dette  enkle  sagbruket  var  innledningen  til  A.B.  Aarstens
industrivirksomhet både i Askim og andre steder.  Samme året  far  sentrum  også  sitt  første  forsamlingslokale,  «Samfundsbygningen»,  som  ble  bygget  i  begynnelsen  av  Hovsveien.  Bygningen  ble  oppført  av  Samtalelaget  og Skytterlaget i fellesskap, men godt støttet ved frivillige bidrag.

 

Sentrum 1850

                                      

                                Chauseen, som var ferdig i 1857,  er her tegnet inn på kart som viser
                                  veisystemet før chauseen kom.

 

                                          Chauseen

 

                                  1  Første Løkentun, ved brua på Løkenveien  (hedensk tid)
                                  2  Løken, nordre del av nordre halvdel  (delt 1821)
                                  3  Magnhildrud, fra Løken tidlig  1600-tallet
                                  4  Øvre Henstad  (vikingtid)
                                  5  Nedre Henstad, fradelt øvre Henstad 1842
                                  6  Bilitt, fradelt Henstad tidlig  1700-tallet  (lagt til Løken 1790)
                                  7  Grønvold  (garveri-bakeri i bakgården til Romiegården) (1860?)
                                  8  Klokkergården, fradelt nedre Henstad  1852
                                  9  Skauen, plass under Hov fra begynnelsen av 1800-tallet
                                10  Skoven, stue bygget 1850  (Herberg - Bospareklubben)
                                11   Tornerud (begynnelsen  1700-tallet.  Ved krysset)
                                12   Laholmen  (1600-tallet - delt  1780)
                                13  Øvre Gurud  (tidligere plassen Hagan - begynnelsen 1700-tallet)
                                14   Vollene  (midten av 1700-tallet)
                                15   Stegen  (siste halvdel av 1700-tallet
                                16   Vestre Løken  (eget bruk fra  1773)
                                17    Hov, vestre og nordre  (hedensk tid)
                                18    Moen nordre  (hedensk tid)

                              Sentralt kryss ved Bilitt

                                        Kartet viser gjennomfartsveier før chausseen og jernbanen
                                            (Kopi av et utydelig kart fra midten av 1850-årene)

Da  det  ble  en  realitet  at  det  skulle  bygges  jernbane  gjennom  Indre  Østfold  var  tre alternative  linjevalg  utredet.  Foruten  den  linje  som  ble  valgt,  den  nuværende,  var  det
 stukket  en  linje  over  Askim  -  Grøtvedt  -  Guderud,  med  stasjon  ved  Fusk.  Tredje  alternativ var en linje over Langnes - Gurud - Hov - Skjørten - Lindhol - Eidsberg kirke,
med stasjon ved Gurud.

Stortinget bestemte imidlertid at linjen skulle gå over Mysen, og Gurud som stasjonssted  falt  bort.  Valget  av  stasjonssted  sto  da mellom Henstad/Bilitt  eller Langnes,  som  også
 var  foreslått.  I  et  møte  23  april  1878  behandlet  herredsstyret  saken  og  påpekte  i  et andragende til jembanedireksjonen at  man  så  det  som  fordelaktig  at  stasjonen  ble  lagt ved  Henstad/Bilitt  fordi det der var et kommunikasjonsmessig knutepunkt,  -«hvor veier fra  alle  kanter  av  bygda og fra nabobygdene Trøgstad og Eidsberg krysser hverandre».


(Det er litt underlig at  men hele tiden henviste til Henstad/Bilitt.  Bilitt ble nemlig  1790  fradelt  Henstad  og  lagt  til  nordre  Løken,  men  det  er  mulig  det  fortsatt  hang  med  at
plassen opprinnelig lå på Henstadgrunn).

I skjeringspunktet mellom 5 gårder

                                   Grenser for de gårder som avga grunn til den første sentrumsdannelsen.
                                                  (Kartet viser gatenettet før nye E l8)

 

 Foruten  at  det  ved  Bilitt  var  et  viktig  veikryss  hvor  både  lokale  veier  og  gjennomfartsveier  krysset  hverandre,  var  det  i  dette  område  også  et  skjæringspunkt  mellom fem av bygdas eldre gårder. Bortsett fra Gurud,  som ifølge -rudendelsen i navnet  er en yngre gård,  hører  de øvrige gårder til  den eldste og eldre gårddannelsen i bygda,  men selv om Gurud er nyere gårddannelse,  gjelder det ikke området gården dekket. Det  må en gang ha blitt skilt ut fra en av de eldre gårder i området.


 Herredsstyrets  nei  til  stasjonsplassering  ved  både  Langnes  og  Fusk  er  sannsynligvis  en  bekreftelse  på  at  skjæringspunktet  i  Henstad/Bilittområdet  fra  gammelt  av  var innarbeidet  i  befolkningens  bevissthet  som  bygdens  sentrum.  Man  kan  selvfølgelig hevde  at  kirkens  tilstedeværelse  i  området,  gjennom  århundrene  hadde  ført  til  denne  sentrumsoppfatningen,  men det holder trolig ikke.  En oppfatning av dette området  som bygdens sentrum må  ha vært tilstede også før kirken, siden den ble plassert der.

 

                Sentrum nord for Osloveien

Kart 1935

              Nummererte eiendommer på kartet


                        1.  Klokkergården                                    37.  Skoven (Bospareklubben)
                       2.  Solvang (Anton Jenseg)                      38.  Heimen
                        3.  Fredriksborg (Fredrik Skjolden)          39.  Lunnestad
                       4.  Oskarsborg (Oskar Skjolden)              40.  Brænna
                        5.  Finstad (Skjoldengård)                       41.  Kolberg
                       6.  Bethesda (Frelsesarmeen)                  42.  Møbelkunsten
                       7.  Østfoldgården                                      43.  Villa/forretninger
                       8.  Enevold (Londonerbasar/Rui)             44.  Møbelkunsten
                       9.  Nedre Henstad                                    45.  Villa Aarsten
                      10.  Universal Maskinverksted                   46.  Stykken (Kolonial)
                      11.  Tvetengården/Bilverksted                   47.  Aarstad (Mansrudgården)
                      12.  Viking Gummivarefabrikk                    48.  Fram forsamlingslokale
                      13.  Bilitt (Skysstasjon/forretninger)           49.  Borgen Trykkeri (Øvre)
                      14.  Byslet (Wernlund/Brdr. Ruud)             50.  Slakteri (?)
                      15.  Alfheim (Kafe/forretninger)                 51.  Amalie Dahls gård
                      16.  Skakstadgården                                 52.  Bank
                      17.  Apotekergården                                  53.  Borgestad (?)
                      18.  Mads Borger (Høyres Hus)                 54.  Fiskeforretning (?)
                      19.  Mads Borger (Skomakere)                  55.  Brannstasjon
                      20.  Lerbekk (Skomakere)                         56.  Første Meieri (Sporten)
                      21.  Hovde (Haga/Rustad)                         57.  Korsvold (Guderud)
                      22.  Dr. Randers/tannl.  Skjørten)               58.  Romiegården
                      23.  Pensj onat/spisested                          59.  Grønvold (garveri/bakeri)
                      24.  Skjolden (snekkerverksteder)             60.  Bensinstasjon (Sig. Nygaard)
                      25.  Herstad (villa)                                     61.  Valstad (Killingmoe)
                      26.  Holt ( 25 mål fradelt Hov 1873)           62.  Første El.verk
                      27.  Hångmanngården                               63.  Askim Mølle
                      28.  Avisen Folkets Røst                            64.  Lindal (villa)
                      29.  Bråtali (Hagas første verksted)            65.  Kr. Ihlen (villa)
                      30.  Fristad                                                66.  Olaf Huse (villa)
                      31.  Smie (smed Støen)                            67.  Jernbanestasjon
                      32.  Første Betania (Aksel Haga)              68.  Bokhandel/fiskeforretning
                      33.  Askim Mek. Verksted                         69.  Telefonsentral
                      34.  Snekkerverksted Jens Jensen           70.  Muligens Grytebua
                      35.  Gimle (villa/kontor)                             71.  Første arrestlokale
                      36.  Vestråt (rektorbolig)