Arne Lystad
De første ferdselsårer
Selv i den fjerneste  fortid  var  det behov for ferdselsårer.  Det betyr imidlertid  ikke  at 
våre  forfedre  i  fortiden  opparbeidet  ferdselsårer.  Sannsynligvis  benyttet  de,  i  likhet 
med de innfødte i Amazonasjungelen, dyretråkkene når de var ute i skog og mark.
Med den første bosetting ble det behov for ferdsel mellom bosettingene,  og vi fikk 
de mer permanente ferdselsårer.  Det var  enkle  fotstier,  ridestier,  og  stier for kløv  og 
slep. Man hadde også en form for slede,  eller slae.  Den ble brukt både på bar mark og 
på vinterføre.  Denne  slaen  ble  den  senere  «høyvogna»  med  hjul,  i  min  barndom  kalt 
«høyslae». Fattigfolk uten hest var derimot henvist til bære på ryggen,  og jeg husker så 
sent som i min barndom at ejnkelte fremdeles bar både høy og nek på ryggen, fra jordet 
og inn på låven, og at de sidén tresket komet med sliul.
Fram til  hjultrafikken  begynte,  foregikk  all  ferdsel  etter  stier,  men  at  noen  bedre 
stilte  bønder  etter  hvert  skaffet  seg  kjøretøy  med  hjul,  førte  ikke  til  utstrakt 
veibygging.  Ganske lenge kjørte man i  de gamle  stitraseene,  la noen  stokker på tvers, 
eller  steiner,  i bløte partier,  og kom  seg  på  et  vis  ff am.  Selv  de  offentlige  veiene var 
elendig.  Christian IVS lov fra  1600-årene påla riktignok  enhver jordeier å vedlikeholde 
og istandsette veier som av allmuen var lagt over hans eiendom, men dette ble visstnok 
tatt nokså lettvint.
På slutten av  1700-årene skjedde en betydelig innsats for å bygge om  de viktigste 
veiene,  men  det  var  først  med  den  virkelig  store  overgangen  til  transport  på  hjul,  i 
første  halvdel  av  1800-årene,  en  merkbar  utbedring  av  veiene  begynte.  Men  fortsatt 
var veistandarden elendig,  kjøreveiene var  fortsatt  en  blanding  av  ridesti  og  kjørevei. 
Det tok mange år før veibyggingen ble tatt på alvor.
Et  eksempel  på  hvor  smått  det  gikk  er  ombyggingen  av  Kolstadbakken.  Først  i 
1874  ble  den  bygget  om,  og  det  var  etter  sterkt  påtrykk  fra  69  oppsittere  i 
Lunderfjerdingen. I et andragende fra disse oppsitterne heter det bl.  annet at veien hele 
vinteren er livsfarlig fordi «det varende Belæg er is»,  og at «det er voveligt selv for en 
gaaende at befare den».  Da gikk  ikke veien i  skråningen som i dag, men sannsynligvis 
rett  ned den bratte bakken på nordsiden  av Kolstadbekken,  og  rett  op  den like bratte 
bakken  på  sydsiden.  Ifølge  Odd  Stokkebekk  gikk  den  over  hans  tomt,  og  fortsatte 
derfra i samme trasé som nuværende vei mot Askimgårdene og kirken.
Tiden er for knapp til å fortelle om alle de gamle veiene vi kjenner i Askim,  og jeg har 
derfor valgt et par av gjennomfartsveiene,  eller rettere sagt gjennomfartsstiene.  Vi skal 
nemlig langt tilbake i tiden.
Kongeveien  Ifra  Onstadsund,  over  store  Hoel  og  Mørkved  kjenner  dere  sikkert 
godt  av  omtale,  så  vi  ser  bort  fra  den.  Men  vi  har  en  Kongevei  til,  nevnt  i 
folketradisjonen,  men  lite  kjent  blant  folk  flest.  I  likhet  med  Carl  Johans  kongevei 
begynte også denne  ved  Onstadsund og fulgte  samme trasé  som  kongens  vei  fram  til 
Trippestad.


Der  skilte  de  lag,  kongens  vei  fortsatte  til  Hoel,  mens  folketradisjonens  vei 
fortsatte  over Eidareng  og  Store Rud  til Kråka i Eidsberg.  Det  er usikkert  hvor  den 
gikk over Øyerudsletta,  men fra vestenden  av Monaryggen fortsatte  den langs  denne, 
over  Momarken  og  videre  til  grensetraktene.  Like  før  Kråka  krysset  veien 
grensebekken mellom Askim og Eidsberg på en bru, Krage bru. I tradisjonen heter det 
at det ved brua en gang var en trefning mellom norske  og  svenske militærstyrke.  Det 
forteller at dette var en viktig innfartsvei til Askim, og en bekreftelse på det har vi også 
i at veien var rodebelagt bygdevei til Eidsberg helt til chausseen kom i  1857.
Fra  Trippestad  fortsatte  det  også  en  vei  rett  fram,  i  retning  Tømmerås  og 
Sekkelstenkrysset,  trolig  i  samme  trasé  som  nåværende  vei.  Den  kunne  følges  til 
Lekum, og er trolig en av de eldste gjennomfartsårene i bygda.
Det  tok  av  en vei  til ved  Trippestad.  Den  gikk  til  Mellom-Grøttvet,  der  den  ble 
kiysset  av  en  vei  fra  Onstadsund,  som  fra  Grøttvet  fortsatte  til  Øvre  Henstad.  Der 
delte  den  seg  i  en  trasé  over  Løken  til  Lindhoel,  og  en  over  Moen  og  Skjørten  til 
Lekum. En av disse traseene er den såkalte Lindholveien.
Vi  går tilbake  til  Mellom-Grøttvet  og  forlenger  veien  fra  Trippestad  i  en  annen 
trasé,  -  mot  kirken.  Det  er  den  såkalte  Kirkeveien.  Fra  Grøttvet  gikk  den  ned  på 
Flaten,  fulgte Flaten  til  den  omtrent  på  høyde  med  prestegården  tok  av  til  høyre  og 
gikk  ned  den  bratte  bakken  mot  Kolstadbekken.  Den  passerte  bekken  på  ei  fin 
steinbru,  fortalte Harald Blandhol.  På den andre siden,  omtrent fra foten av skibakken, 
fortsatte  veien  opp  bakken  mot  prestegårdsjordet,  passerte  over  dette,  krysset 
Kolstadveien og fortsatte fram til prestegården.  Fra prestegården fortsatte så veien inn 
i prestegårdsskogen,  passert forbi Kløverud og Trostebekk,  for til  slutt å ende opp på 
Langnestangen.
Veien  fra  Monaryggen,  over  Kråka,  Store  Rud,  Eidareng  og  fram  til  Trippestad,  er 
sannsynligvis  den  eldste  innfartsåren  til  Askim,  og  da  er  vi  flere  tusen  år  tilbake.  I 
fortsettelsen  over  Grøttvet  og  kirken  til  overfartstedet  Langnes,  har  vi  dessuten  en 
indikasjon på at dette var en gjennomfartsåre fra langt tilbake,  -i stienes tidsalder.
Det  er  mulig  vi  også  har  tre  bevis  for  at  dette  var  en  gjennomgående  ridesti. 
I  vestenden  av  Monaryggen,  ned  mot  meieriet/Obs  er  det  en  dyp  sti.  Ifølge  arkitekt 
Johnny  Bergersen  i  Mysen  er  dette  en  rest  av  en  oldtids/ridesti  som  kom  fra 
grensetraktene  og  passerte  Momarken  før  den  fortsatte  vestover  langs  Monaryggen. 
Denne  ferdselsåren  har  retning  mot  Kråka,  og  er  trolig  en  forløper  for 
folketradisjonens Kongevei.
Det  andre  beviset  på  en  gammel  ridesti  i  traseen  mot  Langnes,  finner  vi  på 
Museumstomta.  Like bak  Randulfstua er det  en  kort  rest  av  en  sti  som  er klassifisert 
som ridesti.
Det  tredje  beviset  er  en  sti  i  åssiden  mot  Trostebekk.  Denne  stien  ligger  ikke  i 
traseen over Trostebekk,  og det er fordi veien over Trostebekk sannsynligvis ikke kom 
før bruket ble ryddet på  1600-tallet.  Før Trostebekk ble ryddet fortsatte trolig stien fra 
prestegården rett fram der veien til Trostebekk i dag svinger inn under jernbanen.
Oppe  i  åssiden  over  undergangen  finner  vi  den  gamle  fortsettelsen  av  stien  fra 
prestegården.  Den  har  retning  vestover  mot  undergangen  til  Gudim,  der  den  gamle 
veien fra Gudim til Langnes og Ilen passerte.  Nedover i åssiden er den stedvis ganske 
dyp,  og  i  enkelte partier bygget  opp  på nedsiden  for  å utligne  terrengets  fall.  Denne 
oppbygging var ikke nødvendig for fottrafikk, og det tyder på at vi her har en ridesti.

 

På en befaring med en arkeolog i området så vi også på denne stien,  og arkeologen 
hadde ingen motforestillinger til at det er en gammel ridesti. Han påviste også hvor jeg 
skulle lete videre for å finne fortsettelsen østover mot veien fra kirken.
Grensetraktene,  Momarken,  Monaryggen,  Store  Rud,  Trippestad,  Grøttvet, 
prestegård/kirke,  overfartsted  (Langnes).  Kanskje  en  gjennomgående  ferdselsåre, 
kanskje en første innfartsvei til Askim fra øst?  En spennende trasé som trolig er en av 
de eldste i bygda. 
*
Prestgårdsom rådet og prestegården
Avtalen var at jeg også skulle fortelle litt om gårder i  Askim,  og da venter dere trolig 
at jeg skal redegjøre litt for noen av de gamle gårdene i bygda.  Jeg  skal  ikke det,  det 
meste man vet om bygdas gårder kan dere lese selv i Gårdshistorien,  og det ville være 
å sløse med tiden å gjenta det her.  Jeg skal i isteden redegjøre for hva jeg har funnet ut 
om  prestegårdsområdet,  og  dets  mulige  eldste  historie.  Da  får  vi  også  en  mulig 
gårdshistorie, men en historie som sikkert er ukjent for de fleste av dere,  sannsynligvis 
alle.
I  Gårdshistorien  heter  at  man  antar  at  prestegården  er  utskilt  fra  Askim. 
Sogneprest  Stene  mener  det  samme.  Han  sier  i  jubileumsheftet  for  kirkens  100-års 
jubileum  at  de  første  prestene  fikk utlagt jord,  det  vil  si  de  fikk  noen  mål jord  for  å 
brødfø seg.  Han  henviser til  at  det  var praksis på  Sira  Sigurds tid,  i  1300  årene,  men 
det betyr ikke at man hadde den praksis da bygda fikk sin første kirke og prest vel 300 
år før Sira Sigurd.
Sannsynligvis  fikk  ikke  den  første  presten  noe jord.  Det  synes  som  de  hadde  en 
meget  lav  status,  kanskje  på  nivå  med  omgangsskoleærerens,  og  han  fikk  sannelig 
klare seg  selv.  Et påbud i  den yngre Gulatingslov synes også å bekrefte en lav  status. 
Det heter nemlig der at  det  ikke  lenger var lov å styre prestene m ed hogg.  Det  betyr 
antagelig at det  ikke lenger var lov å  straffe  presten  korporlig hvis han ikke  oppførte 
seg  som  det  passet  kirkeeieren,  storbonden,  og  menigheten.  Det  bekrefter  en  lav 
status.
Vi  vet  fra  kirkehistorien  at  det  vanligvis  var  den  mektigste  mann  i  bygda, 
storbonden  på  storgården,  som  bygget  den  første  kirke  på  egen  grunn.  Gården 
Askheimr  kan  ha  vært  storgården  med  mektig  bonde  som  omkring  det  første 
tusenårsskifte bygget den første lille trekirke i Askim.  Ifølge navnegranskeren Magnus 
Olsen  er  det  nemlig  meget  som  løfter  -heim  gårdene  opp  til  storgårdsplan.  Han 
henviser bl.  annet til at når de gamle guder fikk sine boliger tildelt,  bosted med veldige 
landområder rundt,  da er det heimr-navn man først og fremst gjør bruk av.  Frøy bor i 
Alfheimr,  Tjatse og  Skade i Prydheimr,  og Glaåsheimr er gården  hvor Odins  Valhall 
står.
Men  vi  skal  merke  oss  hva  han  legger  til:  «Også  ved  -heimr-kl&ssen  blir 
sluttresultatet:  sekundært i forhold til eldre bebyggelse», -heimr gårdene er altså utskilt 
fra en annen gård,  og det indikerer at den første av de tre  Askimgårdene en gang ble 
ryddet  i  en  eldre  og  større  gårds  område.  Det  betyr  at  det  kan  ha  vært  en  eldre 
storgård  i  prestegårdsområdet  før  den første  Askimgården,  og  ifølge  det  mønster  de 
misjonerende  munker  og  prester  brukte  i  Europa  forøvrig,  er  det  mulig  at  det  var 
bonden på denne gården som bygget den første kirken.Vi  har ingen  dokumentasjon for en  slik gård  i  prestegårdsområdet  på  den  tiden, 
men noen fornminner gir oss mange indikasjoner,  og til  dels bevis,  på at  den en gang 
må ha vært der.
I folketradisjonen heter det at det var en steinring på Offeret,  en høyde på venstre 
side av veien til Gudim,  for lenge siden,  men at den siden er blitt borte.  Under rydding 
av  gravfeltet  for  et  par  år  siden  fant  jeg  imidlertid  en  rest  av  folketradisjonens 
steinring.  Steinringen  er fra  keltertid  (500  f.Kr.  -  Rr.f.),  og  foruten  denne  er  det  på 
Offeret  10 gravhauger fra jernalder (500 f.Kr.-lOOO e.Kr.) og bunnlaget av en røys fra 
eldre bronsealder (1800 f.Kr.  -  1000 f.Kr.)
Vi  har  i  steinring  og  bronsealderrøys  på  Offeret  to  bevis  for  en  gård  i 
prestegårdsområdet mange hundre år før den første Askheim r-gården ble ryddet. Dette 
er en bekreftelse av at  heimr-gårdene er sekundærgårder.
Noen hevder at -vin gården Gudim kan være den gamle storgården,  primærgården 
til  både  Askim  og prestegården.  Det går heller ikke  i  hop.  Både  steinring  og  røys  er 
lagt opp før Gudim ble ryddet til gård.
En slik gård er som sagt ikke dokumentert,  og spørsmålet er om vi ad andre veier 
kan finne noen flere bevis eller indikasjoner på at gården virkelig har vært tilstede.  Og 
vi har en annen vei. Det er å undersøke prestegården,  se om vi i den kan finne noe som 
bekrefter  en  gammel  og  stor  gård.  Vi  må  da  se  bort  fra  Gårdshistorien  og  Stenes 
antagelse at prestegården er fradelt Askim til den første prest.
Vi skal derfor se litt på hva navnegranskeren Rygh sier om denne gården.
Prestegården heter Koltorp,  sier Rygh.  Koltorp  er et navn  med to  ledd,  kol  og 
torp.  Vi  ser bort fra det første ledd,  kol,  som trolig  er  mannsnavnet Koll.  Det  er det 
andre ledd, torp,  som er av interesse for oss fordi  ordet torps betydning i  oldnorsk var 
«en klynge gårder», eller i betydningen «flokke seg sammen»,  sier Rygh.
Og  det  synes,  fortsetter  Rygh,  som  at  ordets  egentlige  grunnbetydning  var  «tett 
bebodd», eller «folksomt sted»,  og da kan vi i  vår del av landet se bort fra ordet torps 
vanlige betydning: husmannsplass.  Slike plasser har her alltid har ligget spredt,  og aldri 
som «en klynge gårder». Det synes ganske klart at dette også er Ryghs oppfatning.
Allerede  i  oldnorsk  var  altså  navnets  andre  ledd  godt  befestet  med  innarbeidet 
betydning: klynge  av gårder  - flokke  seg sammen  - tett  bebodd -fo lkso m t sted.  Dette 
fører helt naturlig tanken til wr-gården.  Vi kan imidlertid ikke uten videre knytte navnet 
Koltorp til  en  så tidlig gård. Koltorp  er  nemlig  et  sammensatt  navn  og  skal  da  ifølge 
gårdsnavngranskingen  ikke  tilhøre  de  eldste  gårdsnavn,  og  da  er  det  vel  tvilsomt  at 
prestegården er områdets første gård.  Vi kan imidlertid ta en del forbehold mot dette.
I Skjeberg ligger -torp gårdene Stabbetorp,  Skjeltorp, Brandstorp og Gunnarstorp. 
Man antar at disse gårdene er fra vikingtid,  800-1000 e.Kr., men på grunn av den store 
gravplassen ved Gunnarstorp holder man det sannsynlig at de kanskje er eldre,  og flere 
fortidsminner og oldfunn i området synes å bekrefte det.
På  Skjeltorps  grunn  er  det  funnet  en  dysse  (gravkammer)  som  inneholdt  skår fra 
traktebegerkulturen,  en  jordbrukskultur  som  var  etablert  i  Danmark  allerede  4000 
f.Kr.,  og  som  det  er  funnet  spor  av  også  i  Østfold.  Slike  dysser  blir  sett  som 
familiegraver for de første bønder,  og siden denne ligger på gården Skjeltorps grunn er 
det en indikasjon på at her var gård mye tidligere enn torp-navnet antyder.
På  Gunnarstorp  finner  vi  også  noe  som  ikke  stemmer  med  dateringen  av -torp 
gårder til vikingtid eller litt før. Det er gravplassene fra keltertid,  500 f.Kr.-Kr.fi,  og
en steinring som er datert tilbake til overgangen mellom bronsealder og jernalder, altså 
ca.  500 f.Kr.


Både på Skjeltorp og Gunnarstorp er det altså funnet fornminner som,  etter vanlig 
oppfatning,  er  eldre  enn torp-navnet.  De  refererte  fomminnene  viser  altså  at  det  har 
vært gård i området lenger tilbake enn -tor/?-navnet tilsier.
Likheten med prestegårdsområdet i Askim er spennende.  Vår prestegård er ifølge 
Rygh en -torp gård,  og vi  har i  likhet med  på Gunnarstorp  graver og en  steinring fra 
keltertid  i  nærheten.  I  tillegg  har  vi  i  området  bunnlaget  av  en  stor  røys  fra  eldre 
bronsealder.  Fornminner som viser at  det ha vært  en meget tidlig gård i  området,  før 
både Gudim og Askim.
Rygh legger altså betydningen klynge av gårder - flo kke seg sammen - tett bebodd 
- folksom t  sted  i  andre  ledd,  -i  ordet  torp,  og  det  gir  som  sagt  assosiasjoner  til 
fortidsgården,  gården med mange hus rundt  et  eller flere tun med  fegater ut til  beiter 
og åkerlapper.  Allikevel en gård,  -ættegården hvorfra det etter hvert blir skilt ut parter 
for nye gårder,  -sekundærgårder som Gudim og Askim.
Ryghs tolkning  av  andre leddet torp er meget interessant  sett  i  sammenheng  med 
Asbjørn Bakkens  beskrivelse  av  ur-gården.  Bakken  var  i  sin  tid  Fylkeskonservator  i 
Vestfold, og vi bør derfor anta at han vet hva han snakker om.
I  en  artikkel  i  Øvre for  en  del  år  siden  skriver  han  om  den første lille trekirken  i 
Askim før tusenårsskiftet,  og  han  har  der også  en beskrivelse  av ur-gården,  som han 
kobler til det første kirkebygget. Igjen møter vi klynge gårder, flo kke seg sammen,  tett 
bebodd og folksom t sted.
«Vi  vet»,  skriver  Bakken,  «at  de  gamle  bygdesamfunn  var  helt  annerledes  enn  da 
Snorre levet. Det begynte som en slekt, en slekt som eide og rådde i hele «bygda». Det 
begynte  med  at  denne  slekt  bodde  på  en  sentral  gård,  selve  modergården,  eller 
ur-gården.
Her  bodde  slekten  sammen,  «de  åt  av  samme  sekk,  og  drakk  av  samme  bekk», 
som  det  heter.  Barna  som  vokste  opp,  flyttet  ikke  ut,  men  bygde  seg  et  nytt  hus  på 
gården.  De giftet  seg med  den  de  fikk  anvisning  på.  Og den  opprinnelige gård besto 
av en mengde mindre hus,  alle tømret opp.  Her holdt  slekten sammen,  underordnet en 
høvding,  slektens eldste.
De  flyttet  ut  på  utmarksgårder  om  sommeren,  ryddet  og  drev  disse  i  den  varme 
årstid,  men  om  vintrene  flyttet  de  sammen  igjen  på  ur-gården.  Ingen  kunne  si  at  den 
gården var sin,  for hele herligheten  eide de sammen.  Slekten rådde  over alt.  På  denne 
ur-gården  hadde de alt som trengtes for å leve,  -mat og klær, hus og krøtter.
Ved  å holde  sammen  kunne de forsvare  seg. Her hadde  de  også sitt kultsted,  en 
helligdom der de dyrket de høyere makter de trodde på, og som ga dem det de trengte: 
mat  av jorden,  fisk  og  vilt  fra  skogen,  seier  over  fremmede  ildgjemingsmenn,  lykke 
over mennesker og dyr. Vi må se dette klart for å forstå det store trosskifte.
* I dette tilfelle Offeret?
Det  kom  på  900-tallet.  Da  nådde  den  kristne  misjon  våre  bygder  i  Viken.  Da  hadde 
utflyttingen  fra  modergården  for  lenge  siden  begynt,  gårdene  var  ikke  arbeidsplasser 
bare  om  sommeren,  de  var  blitt  oppholdssted  for  de  enkelte  familier  hele  året,  men 
slektens  band  var  ennå  meget  sterke.  Den  enkelte  familiefar  kunne  derfor  ikke  si: 
denne gård er min og den er din.  Det var på en måte felleseie.  Det var ikke tale  om å 
kjøpe og selge den enkelte gård.  Det var  slekten  som  var eier,  og  slekten  solgte  ikke 
noe».
Så langt Bakken.

Da  jeg  første  gang  refererte  mine  tanker  om  tidlig  kirke  og  storgård  i 
prestegårdsområdet,  ristet  noen  på  hodet.  Særlig  fant  man  ideen  om  kirke  før 
steinkirken helt på jordet. Det var så fattigslige forhold her i bygda på den tiden at man 
ikke  hadde  råd  til  å  bygge  kirke,  sa  en  person.  Jeg  fortsatte  ikke  diskusjonen, 
vedkommende viste han var historieløs.
Det var nemlig ikke samfunnet som bygget de første kirker,  det var storbonden på 
storgården,  og han hadde sikkert råd til bygge en liten trekirke,  ikke større enn  et lite 
uthus.  Dessuten hevet  det  sikkert  statusen å bygge  en egen kirke  eller et gårdskapell, 
ikke  bare  i  lokalsamfunnet,  men  også  hos  kongen.  De  første  kristenkongene 
oppfordret  nemlig  storbondene  til  å  bygge  private  kirker  eller  gårdskapell.  En  tidlig 
kirke er derfor en god indikasjon på storgård og storbonde i kirkeområdet.
Tvileren overså også at  det århundrer tidligere var bygget  en bygdeborg i  Askim, 
et byggverk som krevde en langt  større innsats enn å bygge en  liten og enkel trekirke 
på kanskje 30-40 m2.
Når det gjelder ideen om en tidlig storgård  i  prestegårdsområdet forstår jeg  delvis 
tvilen som ble uttrykt.  Tvileren visste på  den tiden  ikke  om  hverken  steinringen  eller 
bronsealderrøysa på Offeret,  sannsynlige bevis på en gård før både Gudim og Askim.
Det store antall fornminner i form av gravhauger i området tyder dessuten på lang 
kontinuitet  i  områdets  bosetting.  Fra  Offeret  til  Folkeparken  og  sykehuset  er  det 
registrert  i  alt  40  gravminner.  Gravhaugene  på  Offeret  kan  tilhøre  Gudim,  men  de 
øvrige haugene er for langt unna gården Gudim til å ligge til den. Det vil si at de tredve 
øvrige  fornminner  tilhører  Askim,  men  et  så  stort  antall  liggende  til  en -heimr  gård 
virker  lite  sannsynlig  i  vårt  distrikt.  Dessuten  virker  avstanden  og  sikten  mellom  for 
eks.  Askim  og  gravfeltene  ved  sykehuset  og  i  Folkeparken  lite  overbevisende.  Som 
før  nevnt  er  også  både  bronsealderrøysa  og  steinringen  flere  hundre  år  eldre  enn 
Gudim  og  Askim,  og  det  er  sannsynlig  at  også  noen  av  gravhaugene  på  Offeret  er 
eldre enn Gudim.
Vi  kan  heller  ikke  unnlate  å  se  kirkens  plassering  i  forhold  til  Offeret  som  en 
indikasjon på at prestegårdsområdet var et tidlig sentrum.  Offeret kan ha vært en hellig 
plass for bare Gudim, men steinringen indikerer at  det her var en offerplass allerede før 
Gudim  ble  ryddet.  Sannsynligvis  har  vi  her  et  kultsted  for  et  større  område  fra  den 
tiden man dyrket naturgudene i såkalte hellige lunder.
Kirkens plassering i forhold til  Offeret taler også for at  det  Offeret var et kultsted 
for  et  større  område.  De  første  kirkene  ble  forsøkt  plassert  på  selve  kultstedet,  der 
hovet  hadde  stått,  eller  i  nærheten  av  slike  steder.  Det  indikerer  igjen  at  det  i 
prestegårdsområdet  var  et  maktsenter for et  større  område,  og  et  maktsenter viser til 
storbonde og storgård.
Uansett  hvordan  vi  snur  og  vender  på  dette:  for  å  forklare  fomminnene  i 
prestegårdsområdet  og  kirkens  plassering,  ser  det  ut  til  at  vi  har  behov  for  en  eldre 
gård  enn  Gudim  og  Askim  i  området.  Kanskje  en  urgård  med  en  mektig  storbonde 
eller høvding i det gamle Eid.


I  Gårdshistorien  finner  du  mye  fin  lokalhistorie.  Du  kan  også  låne  mine  hefter  i 
biblioteket og der lese fakta og spekulasjoner om gamle Askim.
Guide  til  fornm inner  -  Steinkjerka  -  Gamle  ferdselsårer  i  Askim  -  Trimturer 
1997-1998-1999 - M isjonskirker i Skiptvet og Askim -  Veier i Askim I-Il.

Hypotetisk jernaldervei

 

Sannsynlig ferdselåre fra Langnes

Onstadsund til Lekum

Lindholveien

 

Tradisjonens kongevei

 

Skisse over Offeret