Del 5
Gamleveien (chaussen)
fra Løkenveien til Høiendal)
Kart
Chausseen
Fra Askimbyen skole til Løkenveien
(Bøndenes Hus) har Chausseen gått inn i nyere veier eller forsvunnet, men
fra Løkenveien til Høiendal er det tilbake en rest som i dag går under
navnet Gamleveien, og er tilførselsvei til villaene mellom veien og
jernbanen.
I første hus på Gamleveien var Bjerknes med
låsfabrikk. I husrekken bakenfor var baker Hansen med bakeri, og der
Gamleveien i dag stopper i Eidsbergveien, var Helge Salsengs eiendom
Aulestad. Familien Salseng kom dit i 1935. Da var Halvor Dahl i virksomhet i
kjellerlokalet ut mot veien med kolonialforretning. Fridtjof Haugen skal
også ha hatt kolonialforretning i kjelleren. I det store uthuset i bakgården
var Jensens bilverksted, og der finner vi etter Jensen fiskehandler Halsam
som drev med fiskoppkjøp og transport av fisk ut i distriktet med i alt syv
biler. I bakgården var det stor binge for isblokker som ble brukt til
nedkjøling av fisken.
Etter Halsam finner vi på Aulestad spiren
til transportfirmaet Trygve Enger og Sønn. Det var Trygve Engers og Andreas
Katralens transportfirma. De skilte lag i 1940-årene, og Enger fortsatte
alene med transport, en virksomhet som hans sønn Jan senere overtok.
I kjelleren på Aulestad startet også Askim
Frukt- og bæpresseri, i beskjeden målestokk, og Rolf Moseby loddet der sine
radioledninger, og la grunnlaget for den senere Norild Apparatfabrikk.
Senere var i samme lokale Loyd Lindberg med produksjon av presenninger og
telt, og Viggo Hoel med skomakerverksted. En stund var det også en
brudesalong med salg av brudeutstyr i kjelleren, og til slutt Pål Westby med
sitt pokallager/utsalg. Kilde: Asbjørn Salseng)
Norild Apparatfabrikk
Rolf Moseby kom til Askim i 1946, og
startet firmaet Moseby Radio. I kjellerlokalet på Aulestad produserte han
også testapparater for psykotekniske institutter. Moseby utnyttet da
kunnskaper han tidligere hadde ervervet i sin praksis i Elektrisk Bureau.
Sin utdannelse hadde han finansiert ved produksjon og utleie av skytebaner
for tivolibransjen.
Verkstedlokalet ble etter hvert fullt
utnyttet ved at Askim Industri A/S startet produksjon av panelovner, en
virksomhet som etter kort tid ble overført til Halèns fabrikklokaler på
Tomter. Moseby startet da sitt eget firma for produksjon av panelovner, og
avviklet etter hvert Moseby Radio.
For å få flere bein å stå på, ønsket han å
finne et produkt ved siden av panelovnene, og det ble vaskemaskiner. Mosebys
vaskemaskiner var utstyrt med varmeelementer, og slo godt an fordi dette
manglet i konkurrentenes maskiner.
Plutselig bestemte Oslo Lysverker å stoppe
tildeling av el-kraft til oppvarming av nye boliger, og behovet for
panelovner ble brått borte. Da var det andre beinet godt å ha –
vaskemaskinproduksjonen reddet virksomheten. Etter hvert ble bedriften
engasjert også i kuldebransjen, og da Frionor og Findus startet distribusjon
av frossenfisk via butikker, leverte Mosebys firma 1500 av de første 3000
frysedisker i butikker landet. Mosebys firma for frysedisker ble registrert
høsten 1948 under navnet Askim Apparatfabrikk, Rolf Moseby, men ble relativt
snart etter døpt om til Norild Apparatfabrikk, Rolf Moseby. Lokalene på
Salseng ble for små, og det ble leid en beskjeden verkstedbygning på Buer av
Agnar Spjudvik, og senere også gartneribygningen til lager.
Behovet for større lokaler økte imidlertid,
og da Riseberg, Skipperud og Svalheim skulle bygge sin garasje på Osloveien,
ble det inngått en avtale med disse om leie av et kjellerlokale og to og en
halv etasje over garasjene. Det var i 1951. Bedriften overtok etter hvert en
betydelig del av markedet, og produktspekteret ble utvidet til å omfatte
komplette løsninger for kjøling, frysing, ventilasjon og energisparing i
varehus og supermarkeder. Videre ble det levert både på land og til båter
store kjøleskap for skolemelk, og kafeteriadisker.
Igjen ble det behov for mer plass, og det
ble gjort en avtale med Torgeir Nærland på Kvakkestad om at han skulle bygge
et lokale på 1000 m2, som Moseby skulle leie på åremål. Men plassbehovet
økte, og det ble av Askim Kommune kjøpt et område på 17 mål på Gurud, hvor
det ble bygd et industribygg på 4150 m2. Norild Apparatfabrikk, Rolf Moseby,
var på dette tidspunkt fremdeles et personlig firma. Fra 1985 er firmaets navn Norild A/S, og
eier i dag er Glava A/S. (Gjengitt etter Rolf Moseby)
And/s Askim Frukt- og Bærpresseri
Nok en nåværende stor bedrift ble etablert
på Aulestad – Askim Frukt- og Bærpresseri. 15.6.1935 holdt Askim
Bondekvinnelag et møte med foredrag om flytende frukt. Temaet vakte
interesse for å få til en produksjon av et slikt produkt, og en komité
bestående av Ingeborg Haug, fylkesgartner A. Moen og herredsgartner A.
Garseg fikk i oppdrag å utrede ideen nærmere. En ny komité oppnevnte et
arbeidsutvalg som skulle undersøke priser på apparater, maskiner o.l. Det
ble innhentet råd fra Norges landbrukshøyskole, samtidig som man så etter
passende lokaler for en slik produksjon.
Man fant at et kjellerlokale hos Helge
Salseng på Høiendal passet bra, selv om det var lite, bare 40 m2. Det ble
innbudt til andelstegning med kr. 25.- pr. andel, og da beløpet på tegnede
andeler var kommet opp i kr. 8000, ble det avholdt generalforsamling som
vedtok oppstart av virksomheten.
Forutsetningen for første års drift var
pressing av 350 flasker pr. dag. Frk. Skallerud, gift Bjerke, var den første
bestyrer av presseriet, og høsten 1936 ble den første drikken tappet fra
eget anlegg. Askim Frukt-Bærpresseri var i gang, som første private
produsent i landet av epledrikk, senere kalt eplemost.
De første årene var tunge. Det oppsto en
del vanskeligheter i produksjonen, utstyret var enkelt og billig, og
produksjonsmåten primitiv. Presseriet ble i begynnelsen kjørt bare i korte
perioder, uten bemanning den øvrige del av året. 1938 sluttet fru Bjerke som
bestyrer. En stund ble anlegget bestyrt av flere personer, inntil Walter
Ljunggren fikk ansvaret for driften i 1940, og det er vel ingen tvil om at
han bygde opp grunnlaget for det som skulle vokse til en bedrift med
betydning i et stort distrikt. Ljunggren eksperimenterte seg fram til et
anerkjent produkt med epler som råstoff, og bygde selv de første hel- og
halvautomatiske maskiner.
Med sitt praktiske skjønn og sin store
interesse for teknisk utvikling, foretok han etter hvert mange forbedringer
i produksjonen. (Sitat fra Jubileumsheftet 1936-1986).
Råvaremengden økte fra år til år, og det
ble nødvendig med større produksjonslokaler. Det ble derfor kjøpt 2.5 mål
tomt av Hasle på Gurud, inn til Osloveien, og bygd et 3 etasjers
industribygg med 200 m2 grunnflate. Bygget var ferdig i 1947, og ved
innflytting ble det kjøpt inn en hydraulisk pakkpresse og en ny vaskemaskin.
Etter hvert ble det kjøpt mer moderne utstyr til produksjonen, og i 1964 ble
lokalene bygd ut med et lager på 400 m2. Total gulvflate var dermed 1500 m2.
Kundekretsen og arbeidsmengden økte, og
selv om man fortsatte å investere i nytt produksjonsutstyr, økte også
problemene på grunn av for liten plass. 1970 ble det derfor kjøpt 13 dekar
av Torgeir Nærlands gårdsbruk Kvakkestad for plassering av nytt fabrikkbygg.
Det nye bygg ble planlagt og tegnet av bestyrer Walter Ljunggren,
byggearbeidene ble påbegynt 1972, og året etter kunne man ta i bruk 3000 m2
nytt produksjons- og lagerlokale pluss 1500 lokale i kjellerplan.
Siden er det foretatt mange
nyinvesteringer, og i dag fremstår bedriften som et av landets mest moderne
frukt- og bærpresserier, med blant annet rapsolje som nytt populært produkt. (Gjengitt etter
jubileumshefte 1936-1986 og Asbjørn Salseng)
Steinbrudd og pukkverk
Kart
Det er fortalt at uttak av stein har lange
tradisjoner i Kråkåsen. I et av bruddene gjenopptok kommunen i 1953 uttak av
stein, kombinert med pukkverksvirksomhet.
I begynnelsen av året bygde Askim Elverk en
trafokiosk i området for strøm til pukkverket. Til fundamentet, som ble
støpt, ble trolig en liten sannsynlig gravrøys like ved benyttet som
sparestein i betongen. I dag er bare litt av bunnlaget i røysa tilbake. 17.
februar begynte Askim Elverk montering i kiosken, og en uke senere var det
klart for levering av strøm til virksomheten.
I utkanten av bruddet sto en pukkmaskin med
transportbånd til siloene like nedenfor, og ved foten av åsen lå
kompressorhuset. Utenfor huset var det montert en trykktank, og fra denne
gikk det rør opp til bruddet for frembringelse av luft til boremaskinene.
Det ble bygd mannskapsbrakke, den gamle veien opp i området ble forsterket
for tyngre trafikk, og det ble bygd ny vei opp til bruddet og ny vei til og
fra siloene.
Etter opprøret i Ungarn i oktober 1956 ble
det vurdert i herredsstyret å stille mannskapsbrakka til rådighet for
ungarske flyktninger. Driften var da sannsynligvis opphørt, men eksakt når
er ikke kjent. Det ble ikke noe av flyktningmottaket, og under utsprenging
av tilfluktsrommet i fjellet bak brannstasjonen ble brakka oppholdsstedet
for sprengingsarbeidere som utenfra var hentet til Askim. Bakka ble siden
gitt til kommuneforeningen, som flyttet den til Gausdal for der å benytte
den som feriested.
I dag er det bare fundamentet til
trafokiosken, fundamentet til kompressorhuset, veien opp til bruddet, veien
inn til siloen, og fundamentene for siloen igjen av virksomheten.
Lauvås
Lauvås var bygselplass under Kjellås i
andre halvdel av 1800-årene. 1915 ble plassen utskilt og lagt til Ås. Det
ser ut til at Justinius Anderson siden brukte Lauvås sammen med Ås. I 1937
ble begge bruk skjøtet til Augusta Krogstad som noen år drev strykeri i
Tunheim ved Fremtiden. (Folkets Hus i dag)
Restene av stuefundamentet og den lille
forhøyningen med mursteinrestene etter pipa beretter at bolighuset var lite.
Allikevel bodde det flere personer i huset på samme tid, blant annet under
gruvedriften i Romsåsen og anleggstiden i Kykkelsrud.
Følgende personer har bodd
på plassen Lauvås:
1875 bygslet skredder Valentin Jensen
plassen. Han bodde der sammen med sypike Maren Hansdatter fra Eidsberg.
1876 ble tvillingene Anton og Julie født på
Lauvås. De var barn av verksarbeider Theodor Sjursen og hustru Maria
Ingebregtsdatter som da bodde på plassen.
1877 døde Martin Hansen på Lauvås.
1885 døde en annen mann i den lille stua
inne skogen. Det var Johannes Kristensen. Året etter flytter pike Karine
Johannesdatter Lauvås til Kristiania. Hun var født 1862 og trolig datter av
Johannes Kristensen.
1891 forpaktet enke Gunhild Marie
Hansdatter Lauvås. Hun bodde der sammen med datteren Karoline
Johannesdatter.
1900 finner vi en kvinne fra en nabobygd på
Lauvås. Det er Anna Andersen fra Hønstvedt i Skiptvet som var gift med
sliperiarbeider Anton Kjellås.
I denne tiden bodde det også en rekke av
arbeiderne i Kykkelsrudanlegget på Lauvås.
Olaf Dankertsen fortalte en gang at
skuespilleren Birger Løvås hadde sitt navn fra den lille plassen Lauvås. Han
ble født 1901 men er ikke ført i kirkeboken for Askim. Kan det være gjennom
piken Karine Johannesdatter Lauvås, som flyttet til Kristiania, han har sitt
navn?
Ta av fra Kjellåsveien og gå mot Fjeldstad.
Et kort stykke inne i skogen tar av en vei til venstre. Følg den et lite
stykke, og hvis du ser nøye etter vil du til høyre i skogen finne svake tegn
til en gjengrodd veitrasè. Følg den og du står snart ved en lysning under et
lavt åsparti. Ser du nøye på terrenget vil du finne tufta til den lille
stua, en liten forhøyning med noen mursteinrester på. Det er ikke rester
eller synlige spor etter uthuset, som sikkert var der, men litt nord-øst for
tufta er det et lite myrdrag som trolig er restene etter brukets brønn.
Hull ved Lauvås
Tegning: Arne Lystad
Om lag 15 meter V for hustufta på Luvås er
det et underlig hull i terrenget. Hullet er gravd ut i toppen av en kunstig
oppbygd jordskråning inn mot en lav fjellvegg. Det er foreslått at det er
restene etter en jordkjeller, og det kan være riktig, men forklaringen
virker tvilsom. En kjeller under åsen ville sannsynligvis renne full av vann
i regnvær. Jordkjellerne ble jo vanligvis lagt på en høyde i terrenget for å
unngå innsig av vann. Jeg beskrev hullet for Randulf Kure, som straks
konkluderte med at det var en tjærehjell jeg hadde funnet. Han hadde sett en
tjærehjell i Øymark, og den var nøyaktig slik jeg beskrev hullet ved Lauås,
sa han.
Det kan være en forklaring til – hullet kan
være en ulvegrav. En indikasjon på det er, at da jeg rensket opp i bunnen av
hullet fant jeg et lite parti midt i hullet hvor det var løs jord, en liten
flekk med diameter 7-8 cm. Den løse massen var spennende. Den fortsatte
nedover i samme diameter, og det kan bety at det har stått en stolpe der, og
det er en indikasjon på at hullet er en ulvefelle.
I midten av fellene ble det nemlig satt en
stolpe med en plate på toppen, hvor åtet, i noen tilfeller en levende hund,
var plassert som lokkemat for ulven. I slike tilfeller var hullet dekket med
kvist og annet løsmateriale fra skogbunnen. I sin bok «Fangst» gir Ståle
Botn en slik beskrivelse av fangsfeller for ulv. I noen tilfeller kunne
fellene være så små at det var plass til bare en ulv, heter det også.
Ulvefelleteorien er interessant. Vi vet at
ulven var en stor plage i distriktet i «gamle dager», og man har i Norge
sikre dateringer av fangstgroper tilbake til 3700 f.Kr. Det er ganske nærme
den tiden vi vet det var steinalderboplasser langs elva litt vest for
Lauvås.
Orientering og tegning av hullet, med en
oppfordring om en befaring eller ekspertuttalelse, ble sendt
Fylkeskonservatoren i 1996, men er ikke besvart.
Solli
Stua på Solli. Foto:
Arne Lystad
Gården Rom ble ryddet i hedensk tid, og det
første tunet lå trolig der husene på Mellom-Rom ligger i dag. I gammelnorsk
tid (1000-1349) ble gården delt i to bruk, Nord-Rom og Sør-Rom. Nord-Rom var
gårdene som i dag kalles Mellom-Rom og Nord-Rom, og Sør-Rom var gårdene som
ligger mellom tidligere E18 og den nye E18. Nord-Rom ble brukt samlet til
1838 da gården ble delt i to bruk som ble kalt Mellom-Rom (Pål Kvakkestad),
og Nord-Rom (Tidligere Erna Eng).
Solli ble liggende til Mellom-Rom ved
delingen i 1838. Når stedet er ryddet er ikke kjent, og det er ikke
dokumentert at Solli har vært husmannsplass. 1902 ble Solli fradelt
Mellom-Rom. Til hvem er ikke kjent, men allerede i 1910 ble Solli kjøpt
tilbake av Herman Gangfløt, som da eide Mellom-Rom.
Man vet det har bodd folk på Solli fra
1870-årene og til langt ut i 1900-årene. Under gruvedriften i Romsåsen ble
anlegget leid ut til gruvearbeidere, og i under byggingen av kraftstasjonen
i Kykkelsrud, til arbeidere der. Arnold Sollie fortalte at det i blant bodde
opp til 10 personer samtidig på Solli.
Personer som ifølge Gårdshistorien har bodd
på Solli:
1875. Gruvearbeider Hans Gulbrandsen som
var gift med Karoline Jensdatter. Deres datter Karoline ble født dette år.
1885. Dette år dør enken Ingebretsdatter på
Solli.
Den kjente fagforeningsleder Anton Sollie
ble født på Solli. Han hadde sitt navn fra Solli. Hans foreldre var
sliperiarbeider Ole Magnus Johannesen og hustru Gunhild Marie
Kristiansdatter fra Enebakk. Ole Magnus bodde på Solli fra midten av
1880-årene til han døde 1903. De hadde i alt syv barn.
Samtidig finner vi på stedet Oline Ingstad
og hennes mor. Oline ble kalt tante Oline av de andre på Solli, men om hun
var skyldt til sliperiarbeiderens familie er ikke kjent.
I slutten av 1880-årene bor også Magnus
Jakobsen på Solli, og sønnen Karl Johan dør her i 1888.
I 1890-årene bodde trolig gruvearbeider
Hans Petter Ingvaldsen samt hans hustru Elisabeth Larsdatter på Solli.
1899. Dette år dør enkemann Johan
Andreassen her.
I 1910 finner vi enke Johanne Pedersdatter
i den lille stua, sammen med sønnen Karl Karlsen og datteren Marthe Fritsen.
Piken Helga Elida ble født på Solli 1910.
Det betyr at på denne tiden bodde sannsynligvis også hennes foreldre,
dagarbeider Hans Kristian Olsen og hans kone Anna Elise Antonsdatter på
stedet.
1918-19 var Hjalmar Teodor og Anna Otilie
Larson på Solli.
I førsten av 1920-årene finner vi Viktor
Ekman her, og fram til 1965 bodde Trygve Nethus og hans familie i den lille
stua. De var de siste som bodde på Solli..
Tursti fra Schukkertlinja til Kråkåsen
I 1995 ble jeg av varaordfører Håkon Olav
Åndstad og Monica Kristiansen fra fylkesmannens landbruksavdeling engasjert
til å registrere og beskrive gamle veier i Askim. Det var et ledd i et
kulturprosjekt i regi av Fylkesmannens landbruksavdeling og Askim og
Spydeberg kommuner. Intensjonene med kulturlandskapsprosjektet var ikke bare
å registrere, men også i den grad det var mulig, å tilbakeføre deler av det
tidligere kulturlandskap, deriblant få fram igjen deler av de gamle
ferdselsårer for bevaring for ettertiden.
Jeg var da ute i terrenget sammen med
Monica Kristiansen noen ganger og påviste veier. Hun syntes det var synd at
den gamle bevaringsverdige veien fra Langnes sluttet i skogbrynet på brinken
NNØ for Nord-Rom, og ba meg ta kontakt med Erna Eng, som eide Nord-Rom den
gang, og spørre om å få en stripe til sti over hennes jorde mellom
skogbrynet og Kråkåsen, i den sannsynlig gamle traséen.
Det ble gjort, og Erna ga vederlagsfritt
til kommunen grunn i en meters bredde til stien. Jeg lagde en avtale uten
tidsbegrensning som ble underskrevet av henne og daværende ordfører Hans
Jakobsen, og Sigurd Kristiansen fliset opp stien over jordet.
Men med sti over Erna Engs jorde var vi
ikke framme ved Kråkåsen. Fra jordekanten måtte stien fortsette gjennom
Block Watnes utbyggingsområde, og jeg tok kontakt med Block Watnes
utbyggingsavdeling. Det resulterte i et møte på Rådhuset med en representant
fra Block Watne, Helge Gundersen, en person fra Teknisk etat og kultursjef
Berit Kolden. Gundersen fortalte at området var grovregulert, men han ga
tillatelse til å opparbeide en sti der jeg fant det passet, og så skulle man
når tiden kom regulere inn et grøntområde der jeg hadde plassert stien. Det
ble avtalt at Berit Kolden skulle lage et avtaleutkast om stien og bevaring
av den lille stua Solli som lå i Block Watnes område, og sende det sammen
med et kart som viste hvor jeg hadde plassert stien, over til Block Watne.
Knut Åser og Odd Stokkebekk hjalp til med å
rydde stien gjennom Block Watnes område, og vi satte opp en tavle med
beskrivelse av den lille stua Solli som stien passerte. Det ble også avtalt
med Askim Arbeiderparti, Samorg og kommunen at det lille huset på Solli
skulle restaureres, og brukes av skolene i området som et som et eksempel på
hvordan folk bodde i anleggstiden.
Det ble ikke noe av restaureringen. Etter
at Øvre hadde skrevet om stien, skiltingen og restaureringsplanene, ble
skiltene revet ned, tavlen med beskrivelse av Sollia revet fra hverandre og
kastet, og huset ramponert så mye at restaureringsplanene måtte skrinlegges.
Stien er imidlertid i behold, og ble under Onsdagstur den 8. september 1999
med 92 deltagere, åpnet av Erna Eng og ordfører Hans Jakobsen.
Fra og med hulveibiten i Kråkåsen og fram
til Schukkertlinja følger stien sannsynligvis samme trasé som en hypotetisk
gammel ferdselsåre mellom Lekum og overfartsstedet ved Langnes, senere
kanskje også en pilegrimsti til kirkene og klostrene i Oslo. Ideen bekreftes
kanskje av at traseen passerer under bronsealderrøysene på Skjoldenåsen og
bygdeborgen på Romsåsen. Røyser ble i blant lagt med sikt til ferdselsårer,
og arkeologen Elizabeth Skjelvisk hevder at bygdeborgene ofte ble bygd ved
gjennomgående ferdselsårer.
Stua på Solli etter
raseringen. Foto: Arne Lystad
Alvumstua
Husmannsstua på Alvum ble grisehus på
Tovengen. Foran stua går den gamle veien til Kjellås. Foto: Arne Lystad
På Tovengen ligger Alvumstua. Plassen
Alvum, som lå under Oraug, ble eget bruk i 1912, og kjøpt tilbake til Oraug
i 1921. I 1928 ble stua på Alvum solgt til Tovengen, hvor den ble brukt som
grisehus. Stua (grisehuset), er holdt ved like, og ligger litt vest for
tunet, synlig fra E18.
Johan Dahl bodde på Alvum før stua ble
flyttet til Tovengen og degradert til grisehus. Han diktet en gang en sang
om Alvum, som hans sønn David Dahl, en av deltagerne på Onsdagsturene har
tatt vare på. Onsdagsturen for eldre 28. mai 1997 var lagt om Tovengen og
den tidligere Alvumstua, og da vi var kommet til grisehuset, ble sangen om
Alvum sunget av turdeltagerne for en rørt David.
(Mel: «Å kjøre vatten …»)
Her bor vi fjernt i fra alle folk,
det må visst være verdens ende.
Her kommer endene
flokk ved flokk,
om det er is over vanne.
Ja, det er fagert
her ved skogens bryn,
når sol mot aften
gyller hver en gren,
når Glomma går så stri og blå,
og Vrangenfossen
lystig durer.
Sando/Vilsund
Førstearkivar ved Riksarkivet Jørgen H.
Martinsen hevder i Frakt og ferdsel i Heggen og Frøland at en hypotetisk
bronsealder/jernaldervei passerte gjennom det sentrale bosettingsområde i
Askim, over Løken og Hov, til et overfartssted ved Glomma, nord for
bygdeborgen. Dette overfartsstedet var trolig Vilsund, og det betyr at den
bevarte veistompen fra Myra til Sando kanskje er en del av den gamle
gjennomfartsåren. En bekreftelse av veien i nyere tid finner vi på
Jegerkorpsets kart fra 1799 hvor den er markert fra Rom nordre til Sando.
(Rom mellom etter gårdens deling i 1838.) På Rom nordre passerte den mellom
to gravhauger.
Mellom Myra og elva passerte veien to gamle
husmannsplasser, øvre og nedre Sando. Begge plasser er nedlagt, men på øvre
Sando er deler av grunnmuren igjen, ført opp av gråstein, og en stump av
vannledningen stikker opp av bakken.
Mange Askiminger har vært innom Sando i
årenes løp, og nålevende bygdefolk er født der. Siste bruker av øvre Sando
var Fredolf Glans. Han overtok bruken av Sando 1950, og drev bruket til
1961. Det ble da plantet til med skog, men Glans fortsatte å bo på Sando til
han i 1965 flyttet ut.
Sanddyna
Litt nedenfor Fossumbrua ligger Sanddyna.
Sanddyna var før oppdemningene en pen odde med en grunn vik. I dag er odden
mindre, men det er fortsatt god plass til en kafferast. Dette var tidligere,
og er kanskje fortsatt, en flittig brukt fiskeplass. Tidligere
kommuneingeniør i Askim, Harald Sira, var ofte ved Sanddyna og fisket, i håp
om å dra opp den enorme gjedden han hadde sett vake der. Den største gjedde
han hadde sett, et enormt monster, hevdet Sira.
Tidligere var Sanddyna vaskeplass for
bondekoner i Spydeberg og det nærliggende område i Askim, heter det i
folketradisjonen. Vaskekonene kom kjørende med vasketøyet på høyslae med
grinder. Før de rygget vogna ut i sandvika innenfor odden, tok de av
grindene. Vogna ble så rygget så langt ut at det ble passe høyde ned til
vannet for vasking og skylling. For å sikre at hesten sto rolig, ikke rygget
lenger ut eller dro vogna på land, ble det stukket kjepper mellom eikene på
hjula. Samme historie fortelles om bondekonenes vasking ved Onstadsund.
Glomvik
Føderådskontrakt og vannledning av trerør
Det gamle navn på gården var Svinekle.
Navnet er trolig satt sammen av svin og ekla. Det siste betyr andre steder i
landet mangel, og navnet kan derfor bety svinemangel. Gården ble ryddet i
gammelnorsk tid, det vil si mellom år 1000 og 1349 e.Kr..
På toppen av åsen bak Glomvik er det
registrert to bronsealderrøyser. De er imidlertid så utkastet at det er
vanskelig å bedømme den opprinnelige formen og størrelsen.
Det hendte det ble skrevet føderådskontrakt
når en sønn eller datter overtok gården. Fra Glomvik har vi en spennende
slik kontrakt som viser at foreldrene i blant ble godt sikret. 1847 overtok
Kristian Olsen hele gården, og i oppgivelsesskiftet etter faren ble bestemt
at han skulle ha føderåd, som ble verdsatt til 40 spdl. i året:
Hvert år den 14. oktober skulle faren ha en
tønne bygg, en tønne rug, en halv tønne erter, fire tønner havre, tre bmpd.
oksekjøtt, to bmpd. flesk, en halv tønne salt, tolv merker kaffe, fire
merker sukker, ett par sko, en lerretsskjorte og ett par ullstrømper. (Det
er underlig at poteter ikke er nevnt).
Kristian skulle holde en melkeku for faren,
som også skulle ha brendsel, lys, reparasjon og vask av klær, hest med
skysskar når han ønsket, og 6 spdl. i årlige håndpenger. Videre skulle han
bo i det midterste kammerset i den nye hovedbygningen, og ha oppvarming i
sunne som i syke dager, «omhyggelig og forsvarlig i alle dele». Men han
skulle selv bekoste sin begravelse, og han hadde lagt tilside 20 spdl. til
dette. (Kilde: Johan Glomvik.)
Vannkilden til gården var en brønn litt
inne i skogen mot åsen, og vannet ble ført fra brønnen til gården i trerør,
som fremdeles ligger i bakken.
Produksjon av trerør går langt tilbake i
historien. Oslos første vannledning var lagd av trerør, lagt enten i 1624,
eller i 1630-årene. Vannrørene ble lagd av furustokker, hvor det var boret
ut gjennomgående hull med 50, 75 eller 100 mm indre diameter, avhengig av
vannmengden de skulle føre. Boringen var vanskelig, og i lange stokker måtte
det bores fra to ender. Man måtte da treffe nøyaktig på det første hullet,
ellers så ble det med tiden «forstoppelse» der hullene møttes. Rørene ble
skjøtet med å slå inn «bøssinger» av smijern i enden av stokkene. (Bøssing:
rørformet gjenstand for sammenføyning og tetting av rør.)
Det er ikke kjent hvem som lagde vannrørene
på Glomvik, men det var kanskje Christian Teigen. Han ble født i 1829 på
Eiebakke, og arbeidet som tømrer, snekker og hjulmaker, men han lagde også
pumper og vannledninger av tre, som han monterte selv. Christian Teigen var
en meget dyktig håndverker, og det ble sagt at «har han Christian Teigen
gjort det, så er det bra, han fusker ikke». Det var vel derfor han også ble
betrodd å være mestersvenn på kirkebygget.
Myrkviðr – gården som er nevnt i Eddakvadet
På Mørkved var det sannsynligvis tingsted.
Til et tingsted skulle alle rettstvister bringes for en avgjørelse. Det var
på gården en gang en haug som ble kalt «Tinghaugen». Det er antatt at
rettssakene ble avholdt på denne haugen fram til det i 1357 kom påbud om at
innstevninger og dommer skulle skje skriftlig. Det førte visstnok til at
tingene i fortsettingen ble holdt innendørs.
Harald Blandhoel beretter i et brev til
Oldsaksamlingene i 1959 at sveiserboligen på Mørkved skal ha ligget på en
gammel «tingplass» som ble slettet da boligen ble oppført. Dette var kanskje
«Tinghaugen». Da det ble gravd ut for boligen ble det funnet en del brent
stein og brannjord. Det heter også at det en gang sto en steinring på
«tingplassen», trolig et hegn rundt en gravplass, noe som kanskje bekreftes
av den brente jorda og de brente steinene, som kan være rester av
branngraver. Steinringen er for lengst borte. Da Harald Blandhoel i 1959
undersøkte stedet lå «Tingplassen delvis i dyrket mark, og delvis i skog, og
av steinringen var det igjen bare 3 dype søkk.
Vi vet ikke når gården Myrkviðr ble ryddet,
men siden den er nevnt i Yngre Edda, heltekvadet som ble skrevet mellom
700-1100 e. Kr., er den trolig fra før vikingtid. I Eddakvadet berettes at
Skjoldungætten, som styrte Raumarike, hadde sitt hovedsete ved Raumas
(Glommas) utløp. En av skjoldungene het Helge Hundingsbane. Han kom i
klammeri med kong Granmar på Svarinshaug. Gårdene Sverstad, Haug, Fosser og
Herre-Fosser i Rakkestad er trolig rester av kongeriket Svarinshaug. Granmar
hadde en sønn som het Hødbrod. Han hadde vist mot i en kamp ved Moensheim,
trolig Mona ved Mysen.
Helge samlet folk i en flåte som seilte inn
Horneskilen, og ankret opp der. Da Hødbrod får bud om Helges flåte og
utfordring til kamp ved Frekasten (Kongsten på Øren), sender han bud til de
indre bygder. Blant annet til Myrkviðr i Askim. Han sendte også bud til kong
Høgne på Sævesfjellet i Os i Rakkestad. (Høgnes kongerike omfattet hele Os.
På Slottsåsen bak Sævesgårdene ligger en bygdeborg, kanskje kong Høgnes
forsvarsanlegg?) Kilde:Ragna Braadland
I følge navneforskerne betyr ve hellig
sted, eller kultsted. Noen hevder derfor at Mørkved var et kultsted. Dette
er en gal konklusjon. Det er riktig at navneforskerne sier at ve betyr
hellig sted, men ifølge samme forskere er det bare i de tilfeller hvor ve
står uten forstavelse. Man har aldri funnet ve i betydningen hellig sted
eller kultsted knyttet til en forstavelse. d-endelsen ekskluderer også
navnet i betydningen hellig sted. Navnet betyr altså bare, som
navnegranskeren Rygh sier: mørk skog.
Botsferd
Hvis man hadde vært slem og gjort syndig
gjerning mot sin neste eller Vår Herre, kunne man i tidligere tider få
tilgivelse for dette ved å oppsøke et hellig sted ute i den store verden. En
reise til Jorsal (Jerusalem) var for eksempel høyt verdsatt som botsferd.
Hvilke synder bonden Styrlaug Aslaksson i
Askim hadde begått, sies ikke, men han syntes tydeligvis selv at de hadde
vært nokså grove. I 1344 lar han nemlig skrive et brev hvor det heter
følgende:
«Til alle menn som ser eller hører dette
brevet sender Styrlaug Aslakson Guds og sin hilsen. Fordi jeg etler å fare
til Vår Frue i Aachen, har jeg, Gud til ære og mig til sjelebot, gitt
korsbrødrene ved den hellige Halvards kirke i Oslo 12 øresbol i nordre
gården Rud i Askim sokn i Borgesysla. Vilkårene er at de først nevnte
korsbrødrene skal være skyldige til ævelig å høitideligholde min årsdag
(dødsdag) med sjelbønner og sjelemess, med 4 mark voks (til lys) og ½ mark
penger i offer. Og de skal fø 6 allmosemenn (fattige) og 2 klokkere på hver
av mine årtidsdager.»
Kirkens budskap om skjærsild og helvete
skremte mang en bonde fra gård og grunn i de tider. Kirkene ble eiere av
gårder, og bøndene leilendinger på egne gårder. I slutten av 1300-tallet var
78% av kirkegodset i Heggen og Frøland kommet til ved gaver, 6% kjøpt, 9% av
bøter og 7% på annen måte. Av dette var hele 68% kommet fra folk som ikke er
nevn med tittel, de fleste ganske sikkert bønder.
En polfarers grav
En gang var bygdas skattøre så lavt at det
trakk til seg velsituerte pensjonister som spekulerte i lavest mulig skatt.
Professor Meyer, som i tekst og snittegning rekonstruerte steinkjerka, var
visstnok en av dem. Men det var nok en kjent person som trolig ble trukket
til Askim på grunn av skattøret.
Det var polfareren Peder Ristvedt. Han var
deltager på to av Roald Amundsens ekspedisjoner: I 1901–1902,
prøveekspedisjonen med Gjøa til nord-øst Grønland, og i 1903–1906,
ekspedisjonen til den magnetiske nordpol og gjennom nordvestpassasjen til
Nome.
Ristvedt døde 1955, og ble gravlagt i sin
kones grav på Askim kirkegård. Han var Ridder av 1. Klasse av St. Olavs
Orden.
I 1997 fant Erling Egden polfarer Peder
Ristvedts grav på kirkegården. Graven var ustelt og teksten på støtten
nesten uleselig. Han nevnte det for Arne Lystad, som anmodet ordfører
Jakobsen om bidrag fra kommunen til oppussing av støtten. Egden og Lystad
ble innkalt til formannskapet for å redegjøre for sine planer om oppussing.
Med til møtet ble tatt med også Arne Borger som hadde vært ærendsgutt for
Ristvedt i sin barndom.
Etter redegjørelsen ble det gitt tillatelse
til oppussing på kommunens bekostning, begrenset oppad til kr. 10,000,-
Oppussingen ble foretatt av stenhuggeren i Rakkestad, som så det positive i
tiltaket, og lovet rimelig restaurering. Den nederste del av teksten på
støtten, bl. a. ridderutnevnelsen, ble borte bak beplantningen, og det ble
derfor lagd en markplate med utfyllende tekst og hull til beplantning, for
plassering foran støtten.
Markplater var på det tidspunkt ikke
tillatt på kirkegården i Askim, men kirkeverge Øivind Berge så i dette
tilfelle behovet for en slik plate, og ga sin tillatelse. Stenhuggeren holdt
hva han lovet, restaurering av støtten og markplate med tekst kostet bare
kr. 7000,-.
Avdukingen av oppusset støtte, markplate
med inskripsjon og ny beplantning ble foretatt lørdag 4. oktober kl. 12.00
av varaordfører Håkon Olav Andstad, med bistand av kultursjef Berit Kolden.
Tilstede var også barnebarnet til Ristvedts bror, Marit Harstad, som bor i
Trøgstad. For å sikre at gravstedet i fremtiden ikke på nytt skulle
forfalle, ble det gjort avtale med klasse 5A ved Askimbyen skole om årlig
planting og vedlikehold.
Maud Nygaard kjente Ristvedt godt. Hun
husker ham som en sporty mann som var flink til å lage mat. Arne Borger,
Øivind Løken og Jan Thon har fine minner om Ristvedt fra sin barndom. En
eksentrisk og spennende person, minnes Løken som bodde i samme hus som
Ristvedt. Jan Thon har i sitt eie fysisk minne etter Ristvedt, – et
fotoalbum han fikk, og Arne Borger forteller at han ofte gikk ærend for
polfareren. Ristvedt var ivrig jeger og fisker, og hadde mange gode venner i
Askim jeger- og fiskerforening, hvor han ofte underholdt med fangsthistorier
fra de arktiske strøk.
Vardeåsen
Navnet Vardeåsen har sin opprinnelse i at
det en gang i tiden var en varde der. Hvor langt tilbake er ikke kjent, men
iflg. Jegerkorpsets kart fra 1799 var det på den tiden en varde i beredskap
på åstoppen.
Navnet på åsen har vekslet gjennom tiden.
Den er også kalt Vardeåsen og Åslandsåsen, men på et gammelt militærkart,
opptrykt i 1954 av Norges Geografiske Oppmåling, heter den Lieråsen. På
militærkartet står det at åsen var 267 m, og på et udatert kart fra første
halvdel av 1900-årene, står det også 267 m. I forbindelse med oppføringen av
det nye utsiktstårnet, ble høyden ved flymåling fastsatt til 236 m.o.h. Vi
må anta at det er den riktige høyden.
I mange år bakover har det vært utsiktstårn
på Vardeåsen. Det siste tårnet var imidlertid etter hvert blitt så
falleferdig at det var farlig å benytte det. En gruppe personer dannet
derfor en «Nytt tårn komité», og bestemte seg for å gjøre noe med dette. Det
var Svein Greaker, Glør Wandug Iversen, Arne Kristian Garseg og Tor Sæther,
og 14-6-1998 kunne gruppen invitere interesserte turgåere opp til et nytt og
sikkert utsiktsplatå, 12½ m over åstoppen.
Et sagn knytter seg til dette åspartiet.
Det fortelles at en jutul holdt til der, og at da han så steinkirken i Askim
ble bygd, ble han så arg at han kastet en stor stein mot den. Kreftene
strakk imidlertid ikke til, og steinen havnet på et av jordene på gården
Heller. Det fortelles at steinen lå på dette jordet til ut i 1960-årene, da
den ble flyttet til et annet sted på gården., men ingen vet i dag hvor.
Raviner
Raviner ble gravd ut av elver fra
brekanten, og er en god illustrasjon av med hvilken kraft breelvene grov seg
ned i den tidligere havbunnen, som kom til syne da landskapet hevet seg
etter nedtrykningen av isbreen.
I Kykkelsrud kan du se en flott ravine.
Parkér ved Myra i Løkkekroken og gå den gamle veien gjennom skogen mot
Kykkelsrud. I en åpning i sydenden av skogen er det en lite slette med
utsikt til Glomma og renseanlegget. Her lå plassen Åsrud som ble ryddet
under Kykkelsrud i begynnelsen av 1800-årene. Det bodde folk på Åsrud til ut
i 1900-årene. Siden ble stua brukt som feriested noen år av ansatte i
kraftselskapets Oslo-avdelinger.
Den lille sletta i skogkanten, om våren
omkranset av et vell med hvitveis, var fotballøkka for ungene i Løkkekroken,
forteller en som vokste opp i området. Fra sletta fortsetter veien rundt en
stor, flott ravine som ble dannet av en elv som for mange tusen år siden
rent ut fra brekanten i nærheten.
INTERESSANTE TREKK FRA ASKIM I FORTIDEN
Istidens forming av bygda. Det store
jordras på Lier og Eik. Livet på bytur. Skolestell og
sunnhetspleie. Overtro og rare legeråd.
Den følgende beretning er skrevet av
Martin Solberg, som var født på gården Solberg ved Solbergfoss. I sin
ungdom utvandret han fra Askim, utdannet seg til lege, og avsluttet sitt
yrkesaktive liv som distriktslege i Drangedal. På oppfordring fra redaktøren
i Øvre Smaalenenes Avis nedtegnet han en gang følgende beskrivelse av bygda
Askim og levekårene i andre halvdel av 1800-årene.
Det faller meg naturlig å begynne med en
lovprisning over bygdas naturforhold, dens skjønnhet og fruktbarhet, og jeg
må be leserne følge meg en liten tur på min kjepphest.
Ser man på et geologisk kart over Indre
Østfold, blir man slått av hvor lite fjell det er i Askim i forhold til de
andre bygdene i fylket, for ikke å tale om vårt land ellers. Man blir
imponert av de veldig sammenhengende flater av Portlandialeire, kalt slik
etter de i denne leire hyppig forekommende skaller av en art havmusling som
levde ved kystene den gang leiren ble avsatt i havet i slutten av istiden,
under naturforhold som ligner de på Svalbard nå.
Det er de store istider som har formet vårt
lands overflate. Hvis man bruker sine øyne når man står på et fjell, kan man
se skuringsmerker og andre virkninger på fjellformene, som viser den retning
isen har beveget seg. Retningen er i Askim fra nord-nordøst til syd-sydvest.
Der hvor isen har arbeidet seg oppover fjellet er det skuret og glattet til
et skråplan,-støtsiden. Der hvor isen har gått nedover på syd-sydvestsiden
faller fjellet bratt av (lesiden), fordi isen der ikke har makt til å skure.
Dette viser seg tydelig både på større fjell og små skjær, som bare rager
noen meter opp over jorden.
Det er isen som har laget leirejorden, og
denne er avleiret i et dypt hav ved elver fra breen, som vi ser det på
Grønland og Svalbard. Leirejord er kiselsur aluminium, og denne dannes ved
at isbreen skurer fjellet under seg til fint pulver. De fineste partiklene
føres lengst, og da leiren avsattes i et ca. 200 meter dypt hav lå isranden
langt inne i landet.
Askim består av to
«terrasser»
Man kan i Askim adskille to terrasser, en
lavere i den vestlige del mot Glomma, og en høyere i den østlige. Grensen
går mellom gårdene Lier og Aaser, mellom Solberg, Eik, Heller, Hobøl,
Haugen. Videre mellom Holter, Kolstad og Lunder, Boslet, Skoveg og videre
utover overfor Hoel i retning mot Storerud. Leiren i det høyere parti er mer
sandholdig og jorden derfor lettere å arbeide enn i de lavere strøk hvor
leiren kan være svært stiv. Enkelte mindre partier kan være mer sandholdig i
den lavere terrasse.
I Askim har vi ingen av de såkalte
morene-avleiringer, som i Hobøl, Kråkstad og Ås. Den nærmeste er Mona, men
den er til gjengjeld svær. Disse rygger av sand og stein er også avleiret av
isen etter at landet delvis er hevet opp. Man antar at de betegner en delvis
ny fremrykning av isen under en kaldere periode. De består av sand, stein og
leire blandet om hverandre.
Da landet hevet seg opp over havflaten
etter istiden , var det en jevn bølgende flate. Den ble raskt skåret opp av
elver og bekker som laget dype daler, særlig ned mot Glomma. Utvidelse og
planering av disse daler foregår enda, særlig om våren. Glomma har dannet en
hel del lange evjer, som det går dragsug i. Høyvann og lavvan kan veksle med
flere meter. Dette graver på sidene. En større bekk munner ofte ut i elva,
og har innhakk og holer med skråninger så bratte at enkelte gårder er
tungdrevne. Men jorden i disse bakkene er ofte bedre enn på flaten, da den
er mere ny, kan man si, fordi bakken ikke er så utvasket av havet som den
opprinnelige jordflate
Askim har sikkert vært tidlig befolket. Vi
har gården Hov, blotstedet for gudene, omgitt av vin-gårdene Løken, Skjolden
med flere. De gårder som nå har endelsen -en, som Aut-en og Skjørt-en har
tidligere hatt endelsen -vin. De anses for å være de eldste gårder. Vi har
også gårder med endelsen -stad og -land. De er også gamle. Ved sin oldnorske
form tyder også Grøtvedt på høy alder. (Grjot: stein, tveit: særskilt
beliggende landstykke). Bygda er vakker, ja.
Østfolds perle
Tar man seg en tur opp på en fjellknatt av
30 og 40 meters høyde, som Grøtvedtåsen, Lieråsen eller Solbergåsen, ser man
ut over et landskap så stort at det omfatter flere kirker. Man ser Glomma
som en sølvåre gjennom skogkledt fjell og dyrket mark. I Askim er det få
storgårder og heller ikke mange små bruk. De var passelig store å drive med
familiens egen hjelp. Og familiene var store før i tiden. Det ble ikke gjort
noen store kunster ved barneavlen, og folkeøkningen ble ikke lenger holdt i
sjakk av en stor barnedødelighet, således som i tidligere århundrer da
dødeligheten hos små barn kunne gå opp i hele 30%. De hygieniske forhold
holdt jo på å bedres, skjønt husene oftest var gamle med dårlig grunnmur og
fuktig eller ingen kjeller under. Befolkningsoverskuddet gikk til Oslo eller
Amerika, mest til Oslo. Jeg har flere søskenbarn og deres avkom i Oslo enn i
Askim, og jeg tror det er så i de fleste familier. Oslo rommer antagelig
flere askiminger enn Askim.
Innskrenkningen av korndyrkingen, bruk av
slåmaskiner, mer rasjonell potetdyrking osv. minket behovet for
arbeidshjelp. 6-8 slåttekarer spartes. Arbeidet med treskingen var i min
barndom et mas i ukesvis, skjønt vi hadde en skarve treskemaskin som ble
trukket av to hester i en vandring i et stort hus, hvor det midt i var et
uhyre trehjul. Jeg har prøvd å gå og kjøre i det uendelige. Da var det godt
at viser som «Hjalmar og Hulda» besto av mange vers. Ætteleddet før meg
tresket med sliul, og da måtte en stor del av vinteren gå med for flere
mann. I min tidligste barndom ble det drevet korndyrking i stor stil. Flere
utjorder i havnehagen ble sådd 2-3 år, og så havnet i 3-4 år og derved
gjødslet. Mellom 1870 og 1880 sluttet man med havren, og utjordene grodde
til med skog, som så i sin tur ble hogd for å skaffe kulturbeite.
Det ble dyrket mye rug til husets bruk, og
til salg mindre hvete og bygg. Salg av havre og mel til Oslo samt kjøtt var
den viktigste kilde til å skaffe kontanter. Smør ble betalt med 32-40 øre
pr. mark, og melkesalg var det liten anledning til. Man holdt kuer mest for
å få gjødsel og kalver. Det ble dyrket poteter til eget bruk og en del til
torvforing, men man gjorde seg dyrkingen besværlig. Man pløyet dem ikke opp
og ned med hest, men hakket renner med grev og hekket jorden over. Bratte
bakker bruktes helst, og avlingen ble større enn ved den nå brukte metode.
Dyrking av kløver og timotei og tilsåing av tillegget dermed betegner
kanskje det største fremskritt i jordbrukets utvikling på den tid. Den var
nettopp kommet i gang i min tidligere barndom, og slike kløverenger og slik
etterslått som jeg den gang så, forekommer ikke lenger. Jorden var ennå ikke
blitt kløvertrett.
Romantikk i byveien -
hvilestedene
Kjøringen til byen med varene var besværlig
i de kalde vinternetter. For å spare kjørte man enten inn den ene natta og
losjerte i byen den andre, eller omvendt. Man kjørte ofte i store følger, og
på hvilestedene, hvor de møttes til og fra byen, var det et eiendommelig
folkeliv. Jeg var med på bare et par havreturer omkring 1875 og husker best
hvilestedet ved Ringnes nærmest Oslo. Vi kom dit en vinternatt så kald at vi
måtte springe og gå det meste. På tunet var det en vrimmel av kjøretøyer.
Hester ble ført ut og inn i de enkle stallrom, som for det meste var åpne,
og det dampet av hestene gjennom de plagg eller sekker som var lagt på dem.
I døra til hvilestue møttes dampen utenfra
med en sky av blå tobakksrøk gjennom hvilken man i det dimme lampelys kunne
skimte skikkelser rundt bordene langs veggene i ferd med å nyte kaffe og sin
medbrakte niste, eller de satt og røkte og drakk brennevin. De som kom fra
byen spanderte. En del var usikre eller høyrøstede i målet. Det ble mest
snakk om hester. Det ble spilt kort, helst knakk som var veldig populært
fordi det så ofte ble anledning til å slå i bordet. I en krok satt en gammel
mann med et tombolaapparat. Han ble ikke påaktet av endre enn meg, bortsett
fra noen skillinger i blandt.
Inn av døra kom en ung mann i
pelsverktullup og rødt skjerf, en fin mann som imponerte meg svært, inntil
jeg hørte man begynte å drive gjøn med ham. Å opptre som storkar var farlig
for en bondesønn den gang, og det viste seg da skøyerne hadde
krysseksaminert ham at han var en slags Gulbrand i Lia som ikke hadde annet
igjen av hest og varer enn den fine pelsen. Jeg hørte senere at det gikk
«skradderihus» med ham, idet han «spelte opp».
Det var romantikken i de ensformige byturer
man traff i disse hvilestuer. Det var mange som reiste med to hester to
ganger i uken med havre og som losjerte i de såkalte «bondestuer» som en del
kjøpmenn stilte til gratis disposisjon for å få handel. Disse bondestuer var
mer skitne enn det går an å beskrive, og de har nok vært et arnested for
smittsomme sykdommer i et omfang som bare de som har sett dem kan ha noen
formening om.
Det ble også kjørt andre varer til byen,
som kjøtt, flesk og smør. Det var en opplevelse å stå på Youngstorvet og
høre på akkorderingen om salget og etterpå være med å kjøre varene ut til
kundene i byen. Jeg var med far en sommernatt på en slik tur.
Man kjøpte det man trengte i byen.
Landhandlerne begynte nok før 1870 med småting, men bøndene kjøpte i byen så
lenge de måtte kjøre sine produkter dit. Men man kjøpte minst mulig. Man
dyrket lin til eget bruk, holdt sauer, og kvinnene var opptatt med å spinne,
veve og sy. Mennene smidde og snekret alt mulig, fra møbler og redskaper til
kopper, kar og tresko. Jeg erindrer også at det ble laget tau av lindebast
og tommer av grovt striegarn. Det var meget morsomt å se på og hjelpe til
med snøringen av disse.
Om sommeren arbeidet man fra 5-6 på
morgenen til sent på kvelden, men med 5 spisepauser og hvil (for mennene).
Kvinnene, som også deltok i markarbeidet, hadde husarbeide i hvilepausene.
Om morgenen ble det spist brød eller lompe med smør eller knaost, og kaffen
var brun og fyldig av enten cicorie eller «knup». Lange strimler ble rullet
av brøddeig, kuttet i små stykker og brunstekt i bakerovnen. Kokken 9 var
det melkegrøt med kokte poteter i og surmelk.
Til middag var det grovbrød med melk eller
kjøttsuppe med gulrøtter eller kålrabi, og salt kjøtt eller fløte samt
poteter og flatbrød, på hvilket «suggelmaten» ble servert. Eller det var
velling med sild eller spekekjøtt, spekeflesk eller stekt flesk eller klubb.
Oppvasken var lettvint da alle hadde egen kniv og skje på en hylle, og man
spiste av et felles fat midt på bordet og hadde som anført flatbrød på
tallerkenen. Kosten var Schiøtz normal.
Om sommeren sov alle arbeiderne middag til
klokken 2, og det var moro å vekke dem, «pelle iskjildra aua sine». Klokken
3 var det «på’n igjen» med spising, og da gjerne et kvart eller et halvt
ovnsbrød med litt smør og ost på samt melk. Om aftenen som regel poteter
enten med sur, tykk melk eller kokt duppe. Kosten kan betegnes som kraftig,
og nærmer seg i så henseende den normal som prof. Sciøtz har stilt opp: 1
liter melk og 1 kilo poteter. Melken ble ikke separert den gang. I
husmannsplassen var det nok tarvelig med kosten når kua sto borte, og at
småbarna led under det kan jeg slutte av at det ble signet og manet for
«svekk» hos småbarn.
Dermed kommer vi inn på tidens
sunnhetsbegreper som jo ikke ganske svarer til våre. Man «hadde helsa», og i
såfald kunne plutselig påkommende sykdommer som lungebetennelse, halsbyld,
mavetilfeller og lignende kureres med husråd, eller man hadde «mistet helsa»
og da snakket man nok med doktorene, men ventet seg ikke meget av dem.
Kamferbrennevin kurerte de fleste av de
alminnelige plager, tørret hakkespett var utmerket for mosot, og gulsot
kurertes med safran i brennevin. Hadde man tannpine forsøktes med igler.
Hjalp ikke det tok man et gammel rustent hesteskosøm og rispet i tannkjøtte
så det blødde bra, og så ble sømmet slått inn i en trestamme. Jeg har selv
med stor spenning stått og sett på at en voksen tjenestekar «kurerte» seg på
den måten. Sømmet var lenge å se i et plommetre i haven.
Ble et dyr sykt i benene, skar man en
gresstorv rundt benet, og den hengtes opp på spissen av en gjerdestaur med
gresset ned. Da jeg gikk for presten i 1875 var det enda slike torver å se
et og annet sted. I 1869 leste en kone Fadervår baklengs over ister som ble
smurt på ormebitt hos en 7-årig pike. Det var dog ikke så mange som lenger
trodde på alle disse rådene, men resonerte som så at skade kunne de vel ikke
gjøre.
Noen tro på gjenferd og nisser tror jeg
ikke det var. Enkelte påsto nok å ha sett et eller annet, og jeg følte meg
ikke sikker i uthusene for nissen når det var mørkt. Første gang en
sønnekone besøkte sin svigermor gjorde denne korsets tegn over henne med en
brennende vedpinne. Om det var begynnelsen til at hun aktet å samle glødene
kull på hennes hode, skal være usagt.
Julaften var det en del å iaktta. Skulle
dyrene holde seg friske i det kommende år måtte husmoren selv går omkring og
dele ut et kornbånd til hvert dyr og si: «et vel og trives vel, i kveld er
det julekveld». Til jul måtte det støpes mange talglys. Det måtte være lys
overalt, og de trengtes når det var juleselskap. Lamper var ennå noe nytt i
mine tidligste år. Det var gjerne bare et par i huset. Til jul måtte det
også brygges øl. Det var en hel affære å fremstille malt, og ellers måtte
det jo til jul skaffes lutefisk og fremfor alt ribbe.
Det var meget selskapelighet i i gammel
tid. Man spiste og drakk svært i julen, og særlig i brylluper. I min brors
bryllup med Karen Oraug på Haraldstad i 1879 var det ikke mange karer som
kunne stå på sine ben utpå natten. Kvinnene derimot tror jeg var mer
edruelige i selskaper den gang enn nå. Man drakk akevitt og punsj laget på
sterk sprit, sukker og vann. En skikk som visstnok holder seg ennå i julen
og i selskaper var at det ble servert flere kjøttretter både middag, aften
og natt. Derfor var det vanskelig å undgå å forspise seg. Man skulle ta
igjen det at man levde enkelt og sparsommelig til daglig.
Interessen for å lese og samle kunnskaper
var almindelig både hos gamle og unge i min ungdom. Man kan kalle den tid
for opplysningens tidsalder. På en aftenskole som jeg søkte i 12-års alderen
gikk det karer i 30-års alderen. Skolestua var overfylt. Da jeg i 15-års
alderen søkte en amtskole i Spydeberg, gikk jeg sammen med folk i 30-40-års
alderen. Kvinnene var ennå ikke kommet med i denne kunnskapsbegeistring.
Vi hadde «Almuevennen», med «Adressebladet»
som bud fra utenverdenen, og når vi smågutter fikk posten 1 til 2 ganger i
uken på skolen, måtte de viktigste nyhetene leses på hjemveien. Vi kunne da
diskutere de stridene parters stillinger under krigen i 1870-71, og
utsiktene for presidentkandidatene i Amerika.
Hvordan
skoleundervisningen ble drevet
Skolen var tre-delt. Vi gikk to dager i
uken, men vi hadde lekser hjemme, og en del skriveoppgaver og regneoppgaver.
Vi hadde skolegang også om sommeren mellom våronn og slåttonn og således
lang skoletid. Foruten religion hadde vi skrivning og regning, dertil en
eller annen avdeling av Jensens leksebok for folkeskolen og folkehjemmet som
ble lest og gjennomgått på skolen og deretter gitt i lekse. Denne merkelige
boken var en gullgruve. Der leste man utdrag av Bjørnsons fortellinger,
historie, kirkehistorie, geografi, naturlære om mennesker, dyr og planter,
ja, selv litt om stats- og samfundsvitenskap og til slutt prøver på oldnorsk
og landsmål.
I de siste årene hadde ihvertfall en del av
oss en liten gramatikk og en regnebok. En del lærte å skrive ortografisk
korrekt og tumlet med brøk og regulatri bedre enn folkeskolens barn nå
driver det til. Det hadde sine grunner. For det første hadde vi alle lært å
lese før vi kom til skolen, dertil kom at lærerne ikke som nå drev
klasseundervisning, slik at det ble de mindre begavede som bestemte takten.
Lærerne la an på å drive de flinkeste
lengst mulig frem. Dermed kunne han ved leilighet gjøre seg bemerket som en
flink lærer gjennom enkelte elevers kunskaper. Dertil kom at man ble flyttet
opp i klassene ikke vesentlig etter alder, men etter kunnskaper. På den
måten ble de flinkeste samlet i øverste klasse. Mange kom ikke lenger enn
til 2. klasse, og disse slapp ofte ikke fram for presten på flere år.
På kirkegulvet ble man stilt opp etter
lærdom uti skriften, men det ble påstått at rangordningen kunne påvirkes av
de gaver konfirmanten hadde med seg når de «ble tatt ut». På den tiden var
prestens inntekt ofre ved de store høytider. For å få folk til å møte fram
sendte han til skolene «offersedler» som barna gikk rundt med i hver sin
grend. På disse var oppført: fester offer for 2 år, 3 år osv. Jeg husker
dette særlig fordi jeg en julaften ble fyllesjuk etter en slik tur. Jeg
skulle jo overalt bevertes med øl, dram og fattigmannsbakkels.
Vårt viktigste fag i skolen var religionen.
Pontoppidans forklaring burde man kunne utenat, eller ihvertfall svarene, og
vi var derfor vel hjemme i «saliggjørelsens orden». Vi var på det rene med
at vi burde omvende oss. Men det var ikke så greit. Da måtte vi oppgi alle
fornøyelser, og ikke bare det. Selv det å lese i bibelen og gå i kirken
kunne bli syndig forlatelse hvis det ikke ble gjort i den rette ånd. Å
utsette omvendelsen skjønte vi var farlig, særlig når det ble spådd at
dommedag var nær forestående.
Vi visste at den skulle komme, som en tyv
om natten, da alle himler skulle forgå med stort bulder, elementene komme i
brann og oppløses. Det ble nok om natten sendt opp mange hete bønner om
utsettelse, -helst til vi ble gamle. Det nyttet ikke å betro seg til de
voksne, for de var tydeligvis ikke omvendt de heller. Vi smågutter kunne
diskutere spørsmålet, og når vi var flere var vi modige og mente at når
verden hadde bestått så mange tusen år, sto den saktens til vi også ble
gamle.
Ved skoleårets slutt møtte presten opp og
holdt eksamen med karaktergivning, og han tok det grundig. To og to kaltes
frem for å eksamineres. Ikke bare i Pontoppidan, men også i Jensens lesebok
etter at man hadde lest et stykke. Skriveboken måtte forevises, og enkelte
måtte gjøre regnestykker. Han holdt på til sent på kvelden. Det var især
øverste klasse som ble tatt så grundig. Og så hadde vi bispevisitasene da
lærerne møtte med sin flokk på kirkegulvet og i menighetens påhør
«katekiserte» barna og selv fikk karakter. I menighetsmøtet etterpå hendte
det nok at læreren fikk overhøvling av biskopen. Det var ikke spøk å være
lærer i de dager.
Askimbyens første og visst eneste hus var
til ca. 1870 Bilidt. Det var en liten rødmalt bygning som sto i hjørnet
nedenfor der hvor veien fra Henstad krysset veien fra Klokker- gården. Der
var det bakeri og utsalg av kaffe, tobakk, og endel småting. En av de første
større bygninger var Samfundsbygningen, som senere ble lokale for mange
stor- politiske møter og fester. Den ble bygget ved private bidrag av
penger, tømmer eller arbeide, innsamlet vesentlig av Nils og Simen Hoel,
visstnok først og fremst til bruk for skytterlaget. Det utviklet seg etter
hvert til å bli et av de største skytterlag i landet, en æresstilling som nå
innehas av Drangedal.
Litt fra Martin Solbergs selvbiografi
På oppfordring av Magna Aaser skrev Martin
Solberg en liten selvbiografi for hennes slektsbok «En gammel slekt i
Askim». Biografien beskriver også litt av levekårene i Askim i hans barndom.
«Jeg er født 7. juli 1861. Så langt jeg kan
huske tilbake var jeg interessert i all slags lesestoff. Mine lærere på
Holterengen skole, Kristiansen og Karlsrud, har vært lærere for mange av
Kolstadslekten. Lærebøkene var katekismus, forklaring, litt historie og
sist, men ikke minst: Jensens lesebok for folkeskolen og folkehjemmet. I det
siste år fikk jeg også Feragens regnebok og en gramatikk, men de hørte visst
ikke til skolebøkene. Min barndom falt i en «opplysningens tidsalder». Både
voksne og barn interesserte seg for å lære, og Jensens lesebok var en
uutømmelig kilde.
Det aller gildeste var utdragene av «En
glad gutt», møtet mellom Øyvind og Marit, skolemesterens historie, likeså
jakthistoriene. Interessante var også studentenes foredrag og
demonstrasjoner for sin elev om apens og menneskets anatomi og om dyre- og
planteriket. Dessuten inneholdt boken: kirkehistorie, verdens- og
norgeshistorie, geografi, litt astronomi, litt fysikk, samfundslære, ja,
endog stasøkonomi. I slutten av boken var det prøver av landsmål og
oldnorsk.
Hvert år hold presten eksamen på den måten
at to og to kaltes fram til eksamensbordet ad gangen. Det varte til sent på
aftenen. Skolebarna var interessert i all slags lesning. Under krigen
1870-71 studerte vi småguttene avisene, Almuevennen og Adressebladet, på
hjemveien etter vi hadde fått avisene på skolen. Vi fulgte de forskjellige
armeers bevegelser på kartet, og jeg husker den dag i dag flere enkeltheter
fra den krig enn fra den siste.»
Noen historiske notater
Formannskap: 20. oktober 1837 ble Askims
første formannskap valgt.
Første ordfører: Sogneprest J. Heidenreich,
valgt 9. november 1837.
Første formannskapsmøte: 24. januar 1838 på
vestre Askim.
Poståpneri: 1857 fikk Askim sitt første
poståpneri, hos lensmann Berg på øvre Henstad.
Chausseen. 1857 ble den gamle hovedveien
over Onstadsund erstattet av ny vei fra «pladsen Knapstad i Hobøl til
pladsen Brennemo i Eidsberg». Denne veien ble kalt Chausseen (sjåseen) og
passerte gjennom tettstedet vi i dag kaller Askimbyen.
Byveien: Et folkelig navn på chauseen
Østre linje: 1882 ble jernbanen gjennom
Askim åpnet for drift.
Telegraf: Jernbanen førte med seg
telegrafforbindelse med omverdenen. Telegrafen var i stasjonsbygningen
Bank: En «alminnelig sparekasse»,
forløperen for den første bank i bygda, ble opprettet i 1885.
Lege: Fram til 1890 hadde Askim lege sammen
med Eidsberg, Trøgstad, Rødenes, Rømskog, Rakkestad og Skiptvet med kontor i
Eidsberg. Fra 1890 kontor i Askim.
Telefon: Telefonen kom 1892, med sentral i
stasjonsbygningen. I begynnelsen var det 5 abonnenter.
Elverk: Askim har Østfolds eldste Elverk,
med første strømleveranse fra Kykkelsrud til Askims første trafokjosk ved
jernbanestasjonen i 1908.
Apotek: Filialapotek under apoteket i Mysen
ble opprettet i 1912. Først 1924 fikk Askim selvstendig apotek.
Kino: Første kinoforestilling 27. november
1914 i «Fram».
Biltrafikk: 1920 ble samtlige bygdeveier i
Askim åpnet for automobilkjøring.
Sykehus: 1922 ble en sykestue med 8 senger
tatt i bruk.
Vannbasseng: Parkdammen var første
vannbasseng for sentrumsområdet.
Kilder utover de som er nevnt i teksten:
Oldsaksamlingens registreringer
Gårdshistorie Askim
Lars Aabol: Askim kommune gjennom 100 år
Marthin Dehli: Dette i seg selv lille kall
Jens Grønset: Askim før og nå
Tor Idland: Fra ville stryk til fossekraft
Arkivmateriale NSB
Det norske næringsliv – Østfold
Overingeniør i Statens Veivæsen Joh.
Skaugaard: Det Norske Veivæsens Historie
Kommunens informasjonsbrosjyre om Romsåsen
Fylkeskonservator Stein Schjelle
Fylkeskonservator Anne-Sophie Hygen
Konservator Karl Kalhovd
Dr. philos./arkeolog Jan Brendalsmo ved NIKU
Erling Johansen
Anne Pedersen: Harald Blåtand og Jelling
Trygve Wik: Heim og stad
Reidar Fønnebø: Oldtidsveger – slep og
kongeveger
Jørgen H. Marthinsen: Frakt og ferdsel i
Heggen og Frøland
Siv. ing. Bjørn Rosenberger: 150 år siden
«affæren» ved Langnes
Steinar Bakke: Deler av historien om
Solbergfossbanen
Ivar Rui
Thorleif Kvale
Ottar Stordahl
Harald Blandhoel
Harald Berg
Johnny Fossum
Carl Carlsen
Karl Aaser
Arve Løken
Alfhild Røssum
Randi Skalberg
Roald Borge
Asbjørn Høie
Willy Bakkene
Rolf Løken
Ingeborg Løken
Egil Johansen
John Karlsen
Bjarne Aaser
Erling Egden
Geyr Karlsen
Folketradisjonen
Egen forsking
Noen vil nok savne sitt navn som kilde. I
de mange år jeg har vært i Askim er det mange som har fortalt detaljer fra
det tidligere Askim, men uten at jeg på de tidspunkter så oplysningene som
kildemateriell for en fremtidig historie om Askim, og derfor heller ikke
noterte hvem kilden var.
Noen av opplysningen har jeg også fra
deltakere i trimgruppas «Onsdagsturer» som jeg guidet i 3 år. Det ble
fortalt historie, og i noen tilfeller ble det jeg fortalte korrigert,
dessverre uten at jeg noterte hvem som sa hva.
Rikmannssverdet fra
Kvakkestad
Foto: Ove Holst - UiO
For mange år siden ble det funnet et sverd
på Kvakkestad. Sverdet er fra yngre jernalder, 600-1000 e.Kr., og kanskje
det mest interessante funn i Askim fra denne tiden. I Oldsaksamlingens
dokumentasjonsprosjekt er sverdet beskrevet slik:
«Tveegget sverd av jern fra yngre
jernalder, hvorav kun overhjaltets knapp mangler. Klingen er 77.7 cm lang og
6 cm bred oventil. Øverst på begge sider av klingen er det et damasceret
ornament, i samme slags mønster som for eks. Loranges «Den yngre jernalders
sverd». Hjaltene synes å ha samme form som på NO. 494 og har vært omrammet i
samme stil som på NO. 492 og 510, med metallbelegg og dype hull, hvori det
har vært innsatt prydelser av uviss art (Glasstykker?). Hullene er ovale og
står radvis, avvekslende med den lengste diameter horisontalt og vertikalt.
Den øvrige flate er innlagt med innhamrede bronsestriper. Ved endene av
nedre hjalts over- og underflate fremstående naglehoder. Disse hoder er
runde og sølvbelagte. Det synes å ha vært lignende hoder på øvre hjalts
underflate. Hjaltenes lengde er 9.5 og 8.5 cm. Avstanden mellom dem er 9.5
cm».
For få år siden fikk jeg
fra førstekonsulent Elisabeth Jansen Vogt ved Universitetets
Kulturhistoriske Museer overraskende tilsendt et foto av sverdet. Dessverre
synes ikke ornamentene og de innhamrede bronsestripene på bildet, men
hullene for prydelsene og de sølvbelagte naglehodene kommer godt til syne.
Det eneste vi vet om sverdet ut over det
beskrevne er at det ble funnet i kanten av en bekk ved flytting av jord
derfra til et jorde på Kvakkestad. Hvem Kvakkestadgård er ikke kjent. På
samme sted ble det også funnet noen tydelig tilhugde stumper av eiketre.
Trolig ble sverdet funnet ved bekken som fulgte Frostrudmyra sydover, og
plankebitene kan være rester av en enkel bru som langt tilbake lå over
bekken i traseen for Jørgen H. Martinsens hypotetiske bronse/jernaldervei
fra grensetraktene, som han beskriver i sitt hefte «Frakt og ferdsel i
Heggen og Frøland». Han mener at denne ferdselsåren passerte gjennom
bosettingene i det sentrale Askim, og fortsatte videre nord for bygdeborgen
på Romsåsen og fram til et overfartssted ved Glomma. Ideen med bru
forsterkes av Morgan Skjoldens beretning at man under lukkingen av
Frostrudbekken for en del år siden fant flere eikeplanker (stokker?) i myra,
og av Anders Kvakkestad beretning om at det en gang var funnet brygge- eller
brurester ved myra.
Bekreftelse av Marthinsens ferdselsåre har
vi kanskje også i stien som passerer under foten av Kråkåsen. Fra
gang/sykkelveien til Romskolen går det opp skråningen en oppbygd sti, og
under åsfoten lenger inn i skogen finner vi igjen en på den ene siden
oppbygd sti. Disse oppbyggingene på den ene siden i det fallende terreng, er
ifølge to arkeologer bekreftelse på gammel ridesti.
Det synes som det er et rikmannssverd som
ble funnet på Kvakkestad. Det er lite sannsynlig at et slikt utsmykket sverd
er laget av en bygdesmed i ei lokal gårdssmie, selv om mange av dem var
kunstnere på sitt område. Sverdet har kanskje utenlandsk opprinnelse, og
tilhørte trolig en person med posisjon og kapital ut over det vanlige på den
tiden. Men var det noen «rik» og bereist mann i Askim i yngre jernalder? Det
virker lite sannsynlig, trolig var det daværende Askim et enkelt
bondesamfunn. Men datidens mennesker var kanskje ikke så mye annerledes enn
nåtidens? Kanskje det også den gang fantes noen som ofret alt for å imponere
omgivelsene, og i behovet for å heve seg over sine medmennesker på en eller
annen måte skaffet seg de nødvendige midler for å flotte seg litt?
Men hvis en i nærområdet hadde mistet
sverdet ved bekken, hadde det vel blitt savnet ganske snart, og trolig raskt
blitt funnet. Sannsynligvis er vel sverdet mistet av en rytter på
gjennomfart, kanskje med en pakkhest som bar hans eiendeler, inklusive
sverdet. Hvis sverdet falt av pakkhesten ved passering av bekken, kan det ha
blitt savnet først ved fremkomsten til rytterens mål, og det kan ha vært
timer og mil fra stedet hvor det ble funnet. Å dra tilbake og lete på slump
kan ha blitt sett som nytteløst, og rytteren hadde kanskje heller ikke tid
og anledning til det.
Vi kommer trolig aldri lenger enn til
spekulasjoner i let etter forklaringer på at et sverd en gang ble tapt ved
en bekk på Kvakkestad, men funnet beriker uansett lokalhistorien.