Tidlig i vår ble historielaget kontaktet av eieren på Grøtvedt (Nordre). Hun hadde fått et brev fra Fred og Brenda Jackson i Houston Texas.

De skulle på tur i Europa og Norge og ville gjerne besøke de stedene der forfedrene til Brenda bodde. I brevet var det oppgitt navn på tippoldefaren til Brenda som emigrerte til USA ca 1860. Familien hadde tilhørighet til Grøtvedt, Sulerud i Eidsberg og Heiestad i Tosebygda. Det skulle vise seg at det var snakk om Grøtvedt Mellom som ikke fins lenger, men som var på det som i dag er museets Vikingplass. Litt leting i folketellinger og gårdshistoriene for Askim og Eidsberg viste at familien bodde på Grøtvedt i 1825 da foreldrene  (tiptipoldeforeldrene) giftet seg og fikk første barn. De flyttet til Sulerud i Eidsberg på høsten 1825 og bodde der til ca 1847.

Familien flyttet da til Heiestad i Tosebygda der de bodde til etter 1900. Hans Christiansen Heiestad (Brendas tippoldefar) som ble født i 1827 ble født på Sulerud og har dermed ingen tilknytning til Grøtvedt. Han emigrerte etterhvert til New York etter å gått i lære som gullsmed i København. Han tok navnet Heiestad som også var Brendas pikenavn.

Så ble historielaget kontaktet av Grete Holmsen på Sulerud. Hun hadde også fått et brev fra Fred Jackson. Hun var lettet over å høre at alle detaljer var avklart. Hun hadde et forslag om å finne nålevende slektninger, men det viste seg vrient. Slektningene tok også Heiestad som etternavn, noen stavet det Hejestad. Det fantes rikelig med etterkommere, men de nærmeste greinene døde ut. Slekten kunne spores til både Geilo og Eidskog og det ville være upraktisk langt unna selv om vi hadde funnet noen.

Lørdag 27. mai kl 09:45 ankom ekteparet Askim stasjon om toget var i rute. De fikk se hvordan folk bodde på museet. Deretter besøkte de Heiestad i Tosebygda som i dag her helt ny bebyggelse. Innehaverne kunne vise fram et bilde av hvordan eiendommen så ut tidligere. Ferden gikk så til Trøgstad og Eidsberg kirker. Det er ingen gravminner igjen noen av stedene så langt tilbake. Vi sletter gravminner her i landet i motsetning til praksis i USA. Rundturen fortsatte til Sulerud der vertskapet serverte en god og norsk lunch som besøkene satte stor pris på. De fikk også hilse på hele familien Holmsen som i dag driver gården.

Fred og Brenda Jackson hjemme i USA

IMG 1837

Fred og Brenda sammen med dagens familie på Sulerud. Og historielagets linselus til høyre.